Studie gav Anders Hansen ny syn på livet

Fysisk aktivitet är ett suveränt skydd mot stress, depressioner och minnesproblem. ”Det är dags att vi pratar mer om hur livsstilen påverkar hjärnan”, menar psykiatern Anders Hansen.

Under strecket
Publicerad
”Löser du sudoku eller korsord blir du bra på just det, men inte något annat. Få andra aktiviteter har så goda spridningseffekt som fysisk aktivitet”, menar Anders Hansen.

”Löser du sudoku eller korsord blir du bra på just det, men inte något annat. Få andra aktiviteter har så goda spridningseffekt som fysisk aktivitet”, menar Anders Hansen.

Foto: Carl Bredberg
Friidrottaren Hanna Hermansson på en löptur.

Friidrottaren Hanna Hermansson på en löptur.

Foto: Fredrik Sandberg/TT
”Fysisk aktivitet kopplar ihop hjärnans delar och får hela organet att fungera bättre. Tänk dig en tablett som fick din eller ditt barns hjärna att växa till, en chans att bli bättre i plugget. Vem skulle inte betala för det?”, säger psykiatern Anders Hansen som skrivit boken ”Hjärnstark”.

”Fysisk aktivitet kopplar ihop hjärnans delar och får hela organet att fungera bättre. Tänk dig en tablett som fick din eller ditt barns hjärna att växa till, en chans att bli bättre i plugget. Vem skulle inte betala för det?”, säger psykiatern Anders Hansen som skrivit boken ”Hjärnstark”.

Foto: Carl Bredberg
Annons

Intellektuella övningar i all ära, men den som vill få ut det mesta av sin hjärnas funktion ska röra på sig och allra helst svettas rejält tre gånger i veckan. Effekterna är så påtagliga att delar av hjärnan faktiskt kan växa sig större. Detta visade en av de många vetenskapliga studier som fick psykiatern Anders Hansen att skriva boken ”Hjärnstark”.

Bland all forskning han plöjt igenom var det särskilt en studie, publicerad i tidskriften ”Frontiers in ageing neuroscience” år 2010, som faktiskt förändrade hans sätt att se på livet. Studien innebar att 60-åringar lottades till två grupper, den ena skulle promenera så att de fick upp pulsen ett par gånger i veckan och den andra skulle ses för att göra lugna stretchövningar lika ofta. Försökspersonerna undersöktes i magnetkamera och fick göra diverse psykologiska tester före och efter.

Annons
Annons
Annons