Annons

Sveriges sämsta konsumentmarknader

Konsumentverket har synat och rankat 45 konsumentmarknader. Här är de där problemen är allra störst.

Under strecket
Publicerad

Telekommunikationstjänster

Foto: SILVIA IZQUIERDO/TT

Sämst i år igen, enligt Konsumentverket. De fyra marknaderna inom telekommunikation (abonnnemang för fast telefoni, mobiltelefoni, internet och tv) har tre år i rad varit sämst. Och branschen fortsätter att generera många klagomål.

– Förtroendet för säljarna är väldigt lågt, konstaterar Gunnar Larsson, generaldirektör för Konsumentverket.

Han vill bland annat se krav på aktivt medgivande till telefonförsäljning och krav på skriftlig avtalsbekräftelse, för att förbättra för konsumenter.

Dessutom gäller det att minska ”förväntningsgapet”. Operatörerna lovar alltför ofta mer än de ger. Gunnar Larsson ger ett exempel på när ett bolag i sin marknadsföring visade hur man kunde ligga i ett tält i fjällen och titta på fotbolls-vm på mobilen. Något som inte går, eftersom mobiltäckningen är alltför dålig.

Försäkring

Försäkringsbranschen är näst sämst.

– Försäkringsvillkor är kanske inte något man har störtkoll på. De kan vara svåra att jämföra, även om man tar hjälp av en jämförelsesajt, säger Gunnar Larsson, generaldirektör för Konsumentverket.

Villaförsäkringar, hemförsäkringar och personförsäkringar är särskilt problematiska. Konsumentverket vill se åtgärder som tydliggör skillnaden mellan marknadsföring och oberoende information.

Förköpsinformationen bör bli lättare att hitta, tydligare och mer pedagogisk. Dessutom efterlyses åtgärder som kan underlätta jämförelser av försäkringsprodukter.

Bank- och finanstjänster

Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

– Bank och finanstjänster har funnits i flera hundra år, men är ändå med på bottenlistan. Detta till skillnad mot en ung och omogen bransch som telekommunikation, säger Gunnar Larsson, generaldirektör för Konsumentverket.

Privatlån, kreditkort, investering och pension är de marknader inom bank- och finans som Konsumentverket pekar ut som särkilt problematiska för konsumenter. Precis som för telekom- och försäkringstjänster så är bank- och finanstjänster svåra att utvärdera för konsumenten.

Det kan vara svårt att bedöma vilka behov man har och att jämföra de tjänster som erbjuds, konstateras i Konsumentrapporten 2015.

Konsumentverket ser positivt på de förslag som ska stärka konsumentskyddet vid finansiell rådgivning, men önskar ytterligare skärpningar.

Juridiska tjänster:

Foto: CLAUDIO BRESCIANI/TT

Juridiska tjänster är en nykomling på Konsumentverkets bottenlista. Delvis beror detta på att begreppet juridiska tjänster har vidgas inför årets konsumentrapport.

Nu innefattas även till exempel begravningsbyråer, som har få kunder totalt, men många av dem är missnöjda. Inom juridiska tjänster återfinns också banker, redovisningsbyråer och mäklare som ger juridiska råd.

– Konsumenten är ofta debutant och i underläge vad gäller juridiska tjänster. Och vem vill stämma en advokat i domstol? undrar Gunnar Larsson, generaldirektör för Konsumentverket.

Andra problembranscher:

Foto: PÄR OLSSON

På plats fem till tio över de mest problematiska branscherna, enligt Konsumentrapporten 2014, hittar vi följande:

  1. Hantverkare
  2. Bilverkstäder
  3. Kläder/skor
  4. El
  5. Fastighetsmäklare
  6. Tågresor och lokal kollektivtrafik

Konsumentminister Per Bolund (MP) som tog emot Konsumentrapporten 2015 var mycket nöjd och vill skjuta till mer resurser så att Konsumentverket i nästa års rapport kan analysera konsumentperspektivet ytterligare och föreslå fler konkreta åtgärder för att komma till rätta med problem.

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons