Sveriges goda rykte hjälper Volvo i Kina

Tonade rutor, plommonjuice, ren luft och snabba puckar. På Volvo Cars största marknad – den kinesiska – är bilkundernas önskemål lite annorlunda.

Under strecket
Publicerad
Rui Chang vill att det svenska märket satsar ännu mer på marknadsföring, för att sticka ut i mängden.

Rui Chang vill att det svenska märket satsar ännu mer på marknadsföring, för att sticka ut i mängden.

Foto: KARIN OLANDER
”Svenska produkter har ett bra rykte i Kina, precis som tyska”, säger Zhao Qing.

”Svenska produkter har ett bra rykte i Kina, precis som tyska”, säger Zhao Qing.

Foto: KARIN OLANDER
I bilhallen finns ett litet kafé där plommonjuice serveras.

I bilhallen finns ett litet kafé där plommonjuice serveras.

Foto: KARIN OLANDER
Annons

Vid Pekings fjärde ringväg, vilket är att betrakta som relativt centralt, ligger en av Volvos nio återförsäljare i den kinesiska huvudstaden. Infarten blockeras av en bom och övervakas av en vakt.

Väl inne på området ser man hela den stora glasbyggnaden – nybyggd efter att Geely köpte Volvo Cars 2010.

Annons
Annons
Annons