Sveriges festivaler ömsar skinn: Publik med pengar

Den ambulerande  jättefestivalen Lollapalooza återvänder till Stockholm 2020.
Den ambulerande jättefestivalen Lollapalooza återvänder till Stockholm 2020. Foto: Magnus Andersson/TT

Dyra stadsfestivaler tar över publiken från traditionella musikfestivaler med camping. Uppbackade av internationella musikbolag säkrar festivalerna marginalerna – samtidigt som man lockar en allt mer välbemedlad publik.

Under strecket
Publicerad
Lollapalooza backas av arrangörsjätten Live Nation.

Lollapalooza backas av arrangörsjätten Live Nation.

Foto: Magnus Andersson/TT
Passa på! Snart kan det vara försent att gå på musikfestival på den svenska landsbygden, och sova i ölindränkta tält.

Passa på! Snart kan det vara försent att gå på musikfestival på den svenska landsbygden, och sova i ölindränkta tält.

Foto: Fredrik Sandberg
Annons

Roskildefestivalen pågår just nu för 49:e gången i ordningen, hiphop-stjärnan Asap Rocky anhålls i Stockholm strax efter sitt uppträdande på festivalen Smash och det amerikanska festivalvarumärket Lollapalooza har nyligen avslutat sin första svenska upplaga med en tre dagar lång festival på Gärdet i Stockholm.

Med knappt 60 000 besökare blev den amerikanska ambulerande jättefestivalen bedömd som en succé, och har redan annonserat att man kommer återvända till Sverige 2020.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons