Annons

Sveriges festivaler ömsar skinn: Publik med pengar

Den ambulerande  jättefestivalen Lollapalooza återvänder till Stockholm 2020.
Den ambulerande jättefestivalen Lollapalooza återvänder till Stockholm 2020. Foto: Magnus Andersson/TT

Dyra stadsfestivaler tar över publiken från traditionella musikfestivaler med camping. Uppbackade av internationella musikbolag säkrar festivalerna marginalerna – samtidigt som man lockar en allt mer välbemedlad publik.

Under strecket
Publicerad

Lollapalooza backas av arrangörsjätten Live Nation.

Foto: Magnus Andersson/TTBild 1 av 2

Passa på! Snart kan det vara försent att gå på musikfestival på den svenska landsbygden, och sova i ölindränkta tält.

Foto: Fredrik Sandberg Bild 2 av 2

Roskildefestivalen pågår just nu för 49:e gången i ordningen, hiphop-stjärnan Asap Rocky anhålls i Stockholm strax efter sitt uppträdande på festivalen Smash och det amerikanska festivalvarumärket Lollapalooza har nyligen avslutat sin första svenska upplaga med en tre dagar lång festival på Gärdet i Stockholm.

Med knappt 60 000 besökare blev den amerikanska ambulerande jättefestivalen bedömd som en succé, och har redan annonserat att man kommer återvända till Sverige 2020.

Annons
Annons
Annons