”Varför ska man jobba som en galning för att kunna åka till en paradisö där man äntligen kan njuta i två veckor?”
”Varför ska man jobba som en galning för att kunna åka till en paradisö där man äntligen kan njuta i två veckor?” Foto: Ari Luostarinen

”Sveriges bästa ad” bytte pengar mot motorsåg

På karriärens höjd mådde han som sämst. Enis Püpülek har i efterhand insett att drivet bakom framgången egentligen var en önskan att bevisa sig duktig inför sin pappa. ”Nu är det min nyfikenhet som styr, inte status och pengar som tidigare.”

Publicerad

Enis Püpülek befann sig på topp. Han hade gjort en sällan skådad kometkarriär som art director (ad), jobbat på landets bästa reklambyråer och därefter blivit delägare i en egen byrå. Dessutom hade han belönats med dubbla Guldägg, branschens mest prestigefyllda pris, utsetts till Sveriges bästa ad och fått en rad andra utmärkelser.

I 16 år rullade pengarna in i en allt stridare ström på lönekontot. Han kunde unna sig lyxiga resor, senaste modellen av teknikprylar, dyra märkeskläder, snygg bil, schysst båt, tjusig innerstadsvåning, täta restaurangbesök och en hel del annat.