Annons

Sverige riskerar att hamna i jumboklass

Varför klarar inte den svenska skolan att göra det som Marocko, Grekland, Frankrike och Uruguay redan gjort? Vi frågar oss varför regeringen inte väljer att satsa rejält inom informations- och kommunikationsteknologi i skolan och menar en akut satsning behövs, skriver forskare och it-pedagoger från Stockholms universitet.

Under strecket
Publicerad

Digitaliseringskommissionen rapporterar att Sverige ligger långt efter vad gäller satsningar på it i skolan. Sverige rasar i Pisa-mätningarna och läraryrket har förlorat sin forna lyskraft. Lärarutbildningarna har sedan länge framstått som oattraktiva och många som trots det påbörjar utbildningarna hoppar av. Så ser läget ut för den svenska skolan i dag.

Senast i ledet av besynnerliga och förenklade lösningsförslag är att plötsligt öppna portarna för ännu fler studenter i lärarutbildningarna. Detta trots att ett grundläggande problem är att lärarutbildningarna har ett lågt söktryck eftersom yrket helt enkelt är oattraktivt. Antagningskraven är redan nu mycket låga, och kommer med detta förslag bli ännu lägre. Visserligen har söktrycket ökat sedan bottenåret 2008, men situationen är fortfarande långt ifrån tillfredsställande. Så hur ett tämligen kostnadskrävande infall som att utan vidare ta in fler till lärarutbildningarna, skulle kunna lösa några som helst problem, vare sig i skolan eller med lärarutbildningen i sig, undflyr oss helt.

Annons
Annons
Annons