”Sverige på väg skaffa föråldrade höghastighetståg”

Magnettåg i Shanghai.
Magnettåg i Shanghai. Foto: Eugene Hoshiko/AP

Den föreslagna lösningen med ”höghastighetståg” är omodern, dyr och mycket samhällsekonomiskt olönsam. En satsning på magnettåg skulle i stället ge oss ett dubbelt så snabbt färdmedel och bättre ekonomi, skriver professor Rune Wigblad.

Uppdaterad
Publicerad
Rune Wigblad.

Rune Wigblad.

Foto: Privat.
Annons

Sverige står inför det största infrastrukturbeslutet i modern tid. Det så kallade höghastighetståget, som planeras i Sverige, är egentligen inte ett riktigt snabbtåg efter­som det i dag skulle gå att mer än dubblera den av Trafikverket planerade genomsnittshastigheten. Det japanska magnettåget (så kallad magnetic levitation eller maglev) kommer att kunna nå cirka 600 kilometer i timmen, vilket ger flygkänsla fast utan turbulens. Detta är också en hastig­het som kan konkurrera med inrikesflyget, men nu med miljövänlig teknik. Det ska jämföras med cirka 320 kilometer i timmen i topphastighet för ”höghastighetståget” som troligen ger mindre överflyttningar av passagerare från flyg till tåg. Det är ofta lättare att komma till en centralstation än en flygplats.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons