Annons
X
Annons
X
Sverige
Analys

Maria Jelmini: Sverige ligger över – i självskattning

Så försvann vårt sista halmstrå. Inte nog med att vi är dåliga på matte och läsning, vi är inte ens kreativa och digitala längre.

Sveriges niondeklassare sågas på ännu ett ämnesområdet, konstaterar SvD:s skolreporter Maria Sundén Jelmini.
Sveriges niondeklassare sågas på ännu ett ämnesområdet, konstaterar SvD:s skolreporter Maria Sundén Jelmini. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

Svenska elever är kreativa, framåt. De tar för sig, har ledaregenskaper.

Så har det låtit. De svenska eleverna må vara kassa på matte och naturvetenskap, till och med på läsning. Men hur viktigt är det med utantillkunskaper i dagens samhälle? Vi är bra där det verkligen gäller. Vi är digitala, hittar lösningar.

**Det är så vi har tänkt, **då i försöken att hitta ljusglimtar efter att den svenska självbilden som kunskapsnation fick sig en hård törn när den stora Pisastudien presenterades i december. Pisastudien som visade att svenska 15-åringar försämrats mest av alla inom hela OECD och att vi aldrig försämrat oss så mycket som de senaste åren.

Annons
X

Skolan hamnade högst på den politiska agendan och svenskarna har i opinionsundersökning på opinionsundersökning rankat skolan som den viktigaste valfrågan.

Det går inte ens att hålla reda på de politiska utspelen kring skolfrågan.

Men ändå någonstans har vi hållit oss i det där sköna argumentet, att vi ändå inte vill vara ett Sydkorea eller ett Singapore där skolarbetet slukar all den vakna tiden. Att vi är bra där det räknas. Det är bara det att det inte går att mäta.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Men vi är alltså inte bra ens där. För det går att mäta. Och när mätningar nu gjorts av 15-åringars problemlösning, kreativitet, slutledningsförmåga - allt i en digital värld, så ligger Sverige under OECD-snittet även där. Finland ligger, förstås, en bra bit över. Även Norge. Och i topp ligger de där länderna som vi inte vill vara, Sydkorea, Japan.

    Och ändå har vi alla förutsättningar. Svenska elever har i högre utsträckning dator hemma, 98,5 procent mot 94,5 procent för snittet i OECD. Vi har en välutbildad befolkning, hög levnadsstandard. Och vi satsar mer på skolan än OECD-snittet.

    Kanske krävdes det att vårt självförtroende skakades om i grunden. För trots att rapport på rapport visar att kunskapsnivån rasar, visar den enkätstudie bland 15-åringar, som kompletterade Pisamätningen, att de svenska eleverna själva tycker att de är ganska bra på det här med problemlösning.

    Sett till det faktiska resultatet ligger Sverige under snittet - men i självskattningen, där elever själva svarar på om de anser att de kan hantera mycket information, tycker om att lösa svåra problem, förstår saker snabbt - ligger Sverige över.

    Samma tendens syntes i Pisarapporten som kom i december: svenska elever tycker att de är betydligt bättre än de faktiskt är.

    Nej, ingen blir bättre av dåligt självförtroende. Vi ska berätta för våra barn att de kan. Om de anstränger sig.

    Annons
    Annons
    X

    Sveriges niondeklassare sågas på ännu ett ämnesområdet, konstaterar SvD:s skolreporter Maria Sundén Jelmini.

    Foto: FREDRIK SANDBERG/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X