Sverige jagar nya toppturistmål

Det råder brist på besöksmål som klarar av att hävda sig i den internationella konkurrensen. Det menar den svenska besöksnäringen som med hjälp av ett gemensamt bolag vill vara med och utveckla 20 svenska toppdestinationer redo för export – på bara sju år.

Under strecket
Publicerad
SCANPIX
Foto: SCANPIX
Annons

Visit Sweden, Svensk Turism och Swedavia har gjort gemensam sak i syfte att locka hit fler utländska turister. 2011 bildades Svensk destinationsutveckling AB, ett bolag som just nu har fullt upp med att lyfta fram och coacha svenska destinationer. Målsättningen är tuff – 2020 ska Sverige ha 20 nya destinationer redo för export. Och det är många destinationer som behöver hjälp, säger bolagets vd Tord Carnlöf.

– Destinationerna kan turistfrågor, men vi sysslar ju med företagsfrågor. Det handlar om hur man utvecklar företagande och samverkar med andra – både i och utanför branschen, säger han.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons