X
Annons
X

”Sverige har inte förstått betydelsen av marknadsföring”

Att företag som Saab och Volvo nu glider Sverige ur händerna är bara en sorglig konsekvens av att vi inte har förstått innebörden av marknadsföring, skriver docent Per Frankelius, Handelshögskolan vid Örebro universitet.

När man reflekterar över de gångna 20 åren är en sak uppenbar: Sverige har inte förstått vare sig betydelsen eller innebörden av ämnet marknadsföring.

I en marknadsakademi är frivilliga byten av värden på marknaden essensen. Att föra sig på marknaden är alltså centralt. Redan under 1500-talet blev marknadsföring ett centralt begrepp. Sedan dess har marknadsföring vuxit till ett stort kunskapsområde. Men Sverige har inte insett betydelsen av detta område. Exempelvis är inte marknadsföring definierat som "strate-gisk forskning" enligt Stiftelsen Strategisk Forskning. Inte heller är marknadsföring en kärna i svensk innovationspolitik.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X