Annons

Sverige bäst på företagsbloggar

Sociala medier som nätverkssajter och bloggar blir allt viktigare för företag som vill kommunicera med sina målgrupper. Och även om Sverige ligger långt efter länder som USA så är svenska börsbolag bäst i Norden på att använda företagsbloggar.

Under strecket
Publicerad
Foto: GRAFIK: BENGT SALOMONSON

Telia har en Iphoneblogg, Volvo en sponsringsblogg och Swedbanks numera välkända blogg pratar om sparande. Men det är inte bara konsumentföretag som använder sig av så kallade företagsbloggar för att kommunicera med sina målgrupper. Även industriföretag som ABB, Skanska och NCC har startat bloggar för att ha en öppen kanal mot kunder, leverantörer och medarbetare.

– En av anledningarna till att vi var tidigt ute är att vi arbetar i en miljö som förutsätter ett modernt ledarskap. Cheferna arbetar över stora geografiska och verksamhetsöverspännande områden, beslutsprocessen är decentraliserad, och information och öppenhet är våra viktigaste ledord. Då ligger det inte långt bort att hitta nya lösningar för att kommunicera med medarbetarna, säger Lovisa Lagerström Lantz, vikarierande presschef på byggföretaget NCC.

Annons
Annons
Annons