X
Annons
X

”Sverige är för litet för höghastighetståg”

Premium

Vad som kan fungera i tätbefolkade områden i Kina, Tyskland, Frankrike och Beneluxländerna är inte ett generellt framgångsrecept. Inte ens den nu utbyggda sträckan för höghastighetståg mellan flermiljonstäderna Madrid och Barcelona är lönsam, skriver forskarna Maria Börjesson, Per Kågeson och Jan-Eric Nilsson i en replik.

SJ:s vd Crister Fritzon lovar "guld och gröna skogar" om bara riksdagen vill satsa på riktiga höghastighetståg mellan de tre svenska storstäderna (8/10). Han hävdar att skillnaden mellan 250 och 320 km per timme är avgörande. Men vi menar att en sådan satsning leder till så stora kostnader att kassakistan töms. Några gröna skogar blir det inte heller utan i stället betydande miljöpåverkan i form av buller och intrång. Bygget leder dessutom till så stora utsläpp av växthusgaser att det är tveksamt om den positiva effekten av ökat tågresande kan uppväga dem.

Tågresandet har mycket riktigt fördubblats på 20 år, men ökningen har i huvudsak skett i den regionala trafiken, främst i storstadsregionerna. Resandet mellan storstäderna ökar i långsammare takt och tågets och bilens andelar är ungefär lika stora trots att resan går dubbelt så fort med tåg. Det visar att hastigheten inte alltid är avgörande.

Höghastighetståget Shinkansen i Japan.

Foto: Janerik Henriksson/TT Bild 1 av 2

Inte ens den nu utbyggda sträckan för höghastighetståg mellan flermiljonstäderna Madrid och Barcelona är lönsam, skriver artikelförfattarna. Bilden är från Atochastationen i Madrid.

Foto: Francisco Seco/AP (arkiv 2015) Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X