X
Annons
X
Reportage

Sverige – en sämre version av Schweiz?

Till slut fick de styrande i Sverige nog av att förväxlas med Schweiz. Med hjälp av en logotyp och ett eget typsnitt skulle landet få en ny global identitet. Men om vi inte är en sämre kopia av schweizarna, vilka är vi då?

Läs mer om Sverige i fotbolls-VM 2018

Luften var fylld av förväntan i den halvstatliga organisationen Visit Swedens lokaler i centrala Stockholm. Tjänstemän och förtroendevalda från utrikesdepartementet, näringsdepartementet och Nämnden för Sverigefrämjande i utlandet hade samlats denna höstdag 2012. De drack mineralvatten eller kaffe och småpratade i väntan på avtäckningen av Sveriges nya logotyp. Den som skulle användas i officiella sammanhang av myndigheter och ambassader utomlands – sälja varumärket Sverige på den globala marknaden.

Många väntade sig något i stil med den färgglada sol som den världsberömde målaren Joan Miró skapade åt sitt hemland Spanien efter Francodiktaturens fall. Eller något som påminde om Milton Glasers ikoniska logotyp I ❤ NY, som återlanserade Manhattan som internationellt turistmål efter år av ekonomisk kris. Antagligen skulle det också bli en reklamslogan. Gärna mindre stel än tyskarnas "Germany – the travel destination". Men inte fullt så fantasieggande som "Panama – it stays in you". Något storslaget som "Canada – keep exploring" kanske? Eller "Egypt – where it all begins", fast om Sverige då förstås.

Folk runt om i världen blandar ständigt ihop Sverige med den lilla alpstaten Schweiz.

Foto: Staffan Löwstedt. Bild 1 av 7
Foto: Staffan Löwstedt Bild 2 av 7
Foto: Staffan Löwstedt Bild 3 av 7
Foto: Staffan Löwstedt Bild 4 av 7
Foto: Staffan Löwstedt Bild 5 av 7
Foto: Staffan Löwstedt Bild 6 av 7
Foto: Staffan Löwstedt Bild 7 av 7
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X