Annons

”Svepande resonemang om 'stamtänkande'”

Det som hände på nyårsnatten i Köln ger inte någon grund för svepande resonemang om ”stam” och ”stad”. Det skriver Inga Brandell, professor i statsvetenskap, i ett svar på Per Bauhns artikel ”Stamtänkandet kan göra kvinnor till lovliga byten”.

Under strecket
Publicerad

Vad skrev Ibn Khaldun om? Ja, inte som Per Bauhn tror, motsättningen mellan ”stam” och ”stad”. För Ibn Khaldun handlade det om att förklara den politiska maktens uppgång och fall. En central del var den sammanhållning och solidaritet som är nödvändig för grupper som lever under ekonomiska eller på andra sätt hårda villkor i utkanten av ett samhälle. Genom att mobilisera en solidaritet, som omfattar familj såväl som andra människor man har band till, kan en marginell grupp erövra makten. Väl vid maktens grytor, och med tillgång till ett tidigare okänt överflöd, försvagas emellertid gruppkänslan, splittring uppstår, vällevnad korrumperar övertygelsen. Efter ett par generationer ligger fältet öppet för en ny sammanhållen grupp att komma från periferin och störta dem som sitter vid makten.

Ibn Khaldun (1332–1406) byggde uttryckligen på historia från alla samhällen han hade kännedom om: frankerna, perserna, romarna, grekerna, bysantinerna, araber, berber… Ernst Gellner använde i sin tur element från Ibn Khalduns teori för att, som den strukturalist han var, etablera en modell för ett ”muslimskt samhälle”. Den har grundligt kritiserats, och har hur som helst ingen bäring på det lilla vi idag vet om dem som anklagas för övergreppen i Köln.

Annons
Annons
Annons