Anders Melldén:”Svenskt” vin säljer bäst

Anders Melldén
Under strecket
Publicerad
Annons

Försommarregn utanför fönstret. Jag roar mig med ett glas rött och lite Systembolagsstatistik inne i stugvärmen, de tre mest sålda röda vinerna 2020 var italienska Il Barone, sydafrikanska Umbala och amerikanska SomeZin. Vi svenskar är verkligen öppna för viner från världens alla hörn. Eller? Druvorna kommer visserligen från dessa länder men en snabb koll på vem som gör vinerna visar annat. Producenterna är nämligen svenska.

Il Barone görs av svenskregistrerade ViniMundi, dotterbolag till svenska importören Viva Wine Group. Vinet kostar 175 kronor för tre liter vilket skulle ge ett flaskpris på ofattbart låga 44 kronor. Inte konstigt att det sålt i 2,7 miljoner liter under 2020, en miljon mer än tvåan Umbala som görs av svenska Oenoforos. Bakom trean SomeZin står svenska importören PrimeWine som producent. På vitvinssidan har dominansen av svenskproducerade storsäljare ännu inte nått topp-tre, men fyra av de tio mest sålda har svenska företag som avsändare.

Hur kommer detta sig? Jo, om du ska sälja mellan en och tre miljoner liter av ett vin per år, och nå ut till varenda Systembolagsbutik, finns knappt en enda vingård i världen som är tillräckligt stor. Storsäljarna är därför blandningar av inköpta druvor, must och/eller färdiga viner som sedan paketeras under ett varumärke på en vinfabrik någonstans i världen. Men de svenska vinimportörerna har sedan ett antal år insett att de lika gärna kan göra arbetet själva, och att det finns mycket pengar att tjäna om de lyckas. Vilket förstås är enklare om man känner sin marknad.

Annons
Annons

De tre röda i försäljningstoppen är skapade av svenskar för svenskar och alltså skräddarsydda för vår smak. För att sälja bra ska vinet tydligen vara mustigt, kryddigt och ha lite högre sötma än snittet – topptrion innehåller mellan 6 och 11 gram socker per liter vilket kan jämföras med annat rödvin som brukar ligga på 1–2 gram. Storsäljarvin ska dessutom komma i bag-in-box, en förpackning som introducerades mot Systembolagets vilja under 1990-talet och som nu står för mer än hälften av Sveriges vinförsäljning.

Är det något fel med det här då? Nej, åtminstone inte rent tekniskt. Stora aktörer kan göra minst lika bra vin som små. Och kanske är det bra att svenskt näringsliv gör vinsten istället för att utländska storföretag gör det? Men oavsett nationaliteten på producenten tycker jag att massproduktion är ganska ocharmigt när det kommer till vin. Dessutom blir det svårare med spårbarheten när det kommer till exempelvis odlingsmetoder och arbetsetik.

Så min uppmaning är: Nästa gång du slentrianmässigt är på väg att välja storsäljarboxen, kolla vem som står som producent och fundera på om det någon gång emellanåt inte är roligare att köpa vin från en som lagt mer själ och hjärta i sin produkt än sötma och marknadsanalyser. Jag lovar att stugvärmen då kommer att kännas än mer värmande, oavsett väderleken utanför fönstret.

Missa inte att prenumerera på nyhetsbrevet från SvD Vin & Mat där vi varje vecka tipsar om spännande viner och härliga recept.

Annons
Annons
Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons