Svenskt mode vädrar morgonluft

Rejält skakigt blev facit för modeåret 2009. Men en stark trend i detaljhandeln gör att många modeföretag vädrar morgonluft. ”Jag ska inte sticka under stol med att för ett år sedan den här tiden var det jobbigt, men sett i efterhand tvingades vi till förändringar som varit jättebra”, säger Acnes vd Mikael Schiller.

Under strecket
Publicerad
Annons

10 000 inköpsbesök hos 1 300 varumärken gav ordrar i butik värda runt 3,5 miljarder kronor. Moderådets vd Lotta Ahlvar beskriver den gångna modeveckan, Stockholm Fashionweek, som en framgång för branschen.

– Den kalla vintern gör att detaljisterna sålt slut på alla lager av vinterjackor och skor och haft rejält med pengar i plånboken inför mässan. Det var helt andra tongångar än för ett år sedan och de leverantörer jag mött har haft svårt att dölja sin förtjusning, säger Lotta Ahlvar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons