Annons
X
Annons
X

Svenskt driv ska få fart på franska jobb

Entreprenören Tomas Fellbom kallas ofta för Sveriges mest energiska drivkraft i Paris. Fast ibland är jag nog lite tokig som ger mig in i tusen olika projekt, säger han med ett skratt.

Svensken Tomas Fellbom kan den franska företagsmarknaden. Nu ska han fånga upp blivande entreprenörer i Paris förorter.
Svensken Tomas Fellbom kan den franska företagsmarknaden. Nu ska han fånga upp blivande entreprenörer i Paris förorter. Foto: MATHIEU GENON

Affärer ska vara kul. Det är mottot för svenske Tomas Fellbom som sedan många år verkar i Paris.

- När något inte längre är skojigt, är det dags att byta jobb, förklarar han inför publiken på en gammal vacker cirkus byggd i trä.

Vi befinner oss i Parisförorten Aubervilliers där han för dagen lanserar Yump, ett svenskt företag som startades av Raphael Bermejo. Dess mål är att fånga upp en ung generation av oslipade entreprenörer.

Annons
X

Tjugoen unga killar och tjejer från flera av Paris fruktade förorter ges nu chansen att utveckla sina affärsidéer.

Med sin enkla Yump-tröja, skiljer Fellbom sig från resten av publiken, där de flesta är högtidligt klädda i kostym och slips.

– Jag undrar dock om jag inte är lite tokig som tror på Yump, säger han vilket får Gunnar Lund, Sveriges Parisambassadör och Jacques Salvator, Aubervilliers’ borgmästare att le. I publiken sitter även an rad industriledare som satsat på företaget.

Stäng

SvD NÄRINGSLIVS NYHETSBREV – dagens viktigaste ekonominyheter direkt i mejlkorgen

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Lanseringen tog hela trettio månader och i nästa andetag förklarar Tomas att det berodde på att många lokala aktörer såg Yump som ett hot.

    – Då kom jag på att det gällde att få dem på vår sida istället och det lyckades, säger han och får applåder.

    Nu ska de tjugoen unga entreprenörerna visa vad de verkligen går för.

    Tomas har dock poängterat att ett misslyckande inte är hela världen.

    – För det är just på misstag man kan förkovra sig. Det vet jag av egen erfarenhet, säger han när vi träffas nästa dag nära kontoret i kvarteret Montorgeuil i det centrala Paris.

    Man skulle kunna säga att Tomas Fellbom föddes som entreprenör. När han kom till världen i italienska Turin 1963 skötte föräldrar och morfar familjens företag i vattenborrnings- och gruvindustribranschen.

    Som ung grabb gick han i fransk skola för att sedan fortsätta på Handelshögskolan i Stockholm.

    Tillbaka i Paris tog han i slutet av 1980-talet över familjeföretaget som han sålde strax därpå. Nästa steg blev att starta ett rekryteringsföretag för det norska näringslivet. Tomas säger att han den gången inte hade lärt sig hemläxan ordentligt.

    – Jag hade inte byggt upp mitt nätverk tillräckligt och projektet föll på det.

    Norrmännen hoppade av redan efter ett år.

    Tomas fick även sälja sin egen Parisvåning.

    – Det var dock en bra skola som gjorde mig tuffare, förklarar han.

    Ett par år senare var han med om att bygga upp Spray i Frankrike och som snabbt visade goda resultat.

    – Efter bara arton månader omsatte vi 10 miljoner euros, flikar han i.

    Därefter såldes Spray och enligt Tomas finns egentligen ingen verksamhet utan att man förr eller senare säljer det.

    – Det är först då man kan värdera sin verkliga framgång, menar han.

    Tomas Fellbom har även arbetat på Svenska Exportrådet i Paris och varit vd för gruv-börsbolaget International Gold Exploration.

    Just nu sitter han som vice ordförande i den Franska Handelskammaren i Sverige.

    I Paris är det dock Yump som gäller, liksom hans andra företag Sound Enterprising.

    – Sound som i sund, betonar han och understryker att han vill att företag ska skötas snyggt.

    Här coachar han svenska vd:ar i Frankrike.

    Många är de svenska företag som tror på Frankrike och fler är på väg hit, inte minst då engelska och tyska blivit populära utländska affärsspråk.

    – Det gäller dock att förstå att ska man göra affärer med franska toppchefer är det inte bara snack om marknaden som visar ens kapacitet under affärsmiddagen, påpekar Tomas.

    – För att vinna extra poäng bör man vara väl bevandrad i internationell politik och kultur också.

    När jag frågar vad som gett honom ryktet att vara en av Sveriges mest energiska drivkrafter på den franska marknaden, svarar han att han har en stor vilja av att hjälpa andra att starta eget.

    – När verksamheten börjar rulla, är jag nöjd. Fast då är det samtidigt dags för andra att ta över.

    Johan Tollgerdt

    Annons
    Annons
    X

    Svensken Tomas Fellbom kan den franska företagsmarknaden. Nu ska han fånga upp blivande entreprenörer i Paris förorter.

    Foto: MATHIEU GENON Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X