Gunnar Widforss kallades ”nationalparksmålaren” under sin storhetstid i USA.
Gunnar Widforss kallades ”nationalparksmålaren” under sin storhetstid i USA. Foto: Ljungbergmuseet

Svenske målaren som gav oss bilden av vilda västern

Här hemma glömdes han nästan bort, men Gunnar Widforss är fortfarande en av Sveriges högst värderade konstnärer. Just nu visas hans akvareller från Grand Canyon för första gången i Sverige. SvD:s Fredrik Sjöberg tecknar i en essä bilden av målaren som kom att etablera bilden av den amerikanska vildmarken.

Publicerad

Mannen i telefonen presenterade sig med en kortfattad meritlista från Säkerhetspolisen. Har du tid ett ögonblick? Så löd hans fråga. Många mycket korta tankar lyfte som en flugsvärm inuti mitt huvud. Förr eller senare åker man dit. Visst. Men varför? Vilket var mitt brott? Vad i hela världen ville den främmande mannen från Säpo?

Jag hade just lämnat mitt rum på Grand Hotel Ritz vid Piazza Euclide i Rom och stod utanför hissarna när telefonen ringde. Det var söndag i mitten av mars; morgonens regn hade upphört och nu sken solen igen, varför jag hade bestämt mig för en uppfriskande promenad ner till konstmuseerna i Villa Borghese. Det kunde jag behöva. Dagen innan hade man fraktat runt mig som en sevärdhet på litteraturfestivalen Libri Come i akt och mening att presentera ”L’arte della fuga”, min bok om akvarellmålaren Gunnar Widforss, den som hette ”Flyktkonsten” på svenska när den kom ut för längesen.