Annons

Svenske Arash höll för trycket

Svenske Arash, som tävlar tillsammans med sångerskan AySel för Azerbadjan, gick som väntat vidare till final. Bland de övriga nio som klarade sig bra hittade man även bidragen från våra nordiska grannar Norge och Danmark.

Då Sverige, Finland och Island redan gått vidare från den första semifinalen i tisdags är hela Norden i final. Dags för lite nordisk glädjeyra alltså.

Under strecket
Publicerad

Dan Backman om Estland: Mer en svart gotisk mässa än ett relevant bidrag till Eurovison Song Contest i Moskva. Kan man ansöka om ett celloförbud i poplåtar från och med nu? Betyg: 2

Foto: AP Bild 1 av 20

Dan Backman om Ukraina: Vulgärt juckande och allmänt hysterisk Ruslana-rock – förlåt, jag menar Svetlana-rock - med akrobatiskt dansande ukrainska huliganer. Var är Tom Jones? Betyg: 1

Foto: AP Bild 2 av 20

Dan Backman om Albanien: Svag och helt intesägande schlagerpop med ett etnostick och en blå gubbe som enda ljuspunkt. Semifinalens tråkigaste show, tristaste låt och sämsta sångerska. Betyg: 1

Foto: AP Bild 3 av 20

Dan Backman om Moldavien: Glad och mycket dansant etnopop levererad av en käck och trevlig sångerska klädd i en folkloristisk kreation. Framförandet överträffar själva låten. Betyg: 3

Foto: AP Bild 4 av 20

Dan Backman om Litauen: Smäktande pojbandsballad som låter som om den håller på att ta slut redan från början. Smörigt framförd av en bitter och blek snubbe i en löjlig hatt. Betyg: 2

Foto: AP Bild 5 av 20

Dan Backman om Grekland: Hallå, var är bouzoukin? ESC-stjärnan Sakis Rouvas vet onekligen hur en slipsten ska dras men hans internationellt utslätade låt är inte mer än godkänd. Betyg: 3

Foto: AP Bild 6 av 20

Dan Backman om Azerbadjan: Studsig och eldig etnopop med gott självförtroende, proffsigt levererad av en duo som vet precis vad som krävs i en Eurovision Song Contest-final. Betyg 4.

Foto: AP Bild 7 av 20

Dan Backman om Danmark: Stadig Bryan Adams-pop delkomponerad av gamle pojkbandsmannen Ronan Keating. Vet inte hur den slutar eftersom jag somnat varje gång den satt igång. Betyg 2.

Foto: AP Bild 8 av 20

Dan Backman om Norge: Charmig storfavorit. Med fiol, folkdans och en refräng som sätter sig direkt och sedan vägrar släppa taget kan det gå precis hur bra som helst i finalen. Betyg 5.

Foto: AP Bild 9 av 20

Dan Backman om Kroatien: Behaglig och smakfull Medelhavsballad med akustisk gitarr och allvarlig smörsång. Kommer antagligen få svårt att hävda sig på den grälla Moskvascenen. Betyg: 4

Foto: AP Bild 10 av 20

Dan Backman om Armenien: Medryckande etnopop med ettriga skalmejor och en bra balans mellan handtrummor och trumprogrammeringar, framförd av ett syskonpar med starka röster. Betyg: 4

Foto: REUTERS/SERGEI KARPUKHIN Bild 11 av 20

Dan Backman om Bosnien Herzegovina: Mycket melodramatisk etnorock med marschtrummor och en hemskt plågad sångare, insvept i ett stort och jobbigt allvar. Som gjord för Moskva. Betyg: 2

Foto: REUTERS/SERGEI KARPUKHIN Bild 12 av 20

Dan Backman om Finland: Eurotechno man tycker sig ha hört fler gånger än man kan räkna till, framförd av en finsk E-Type. Stort i Finland, kan bli stort i Moskva. Betyg: 2

Foto: REUTERS/SERGEI KARPUKHIN Bild 13 av 20

Dan Backman om Island: Vacker och finstämd popballad som skulle behövt en brygga och ett stick och en bättre sångerska för att garantera Island en plats i finalen. Betyg: 3

Foto: REUTERS/SERGEI KARPUKHIN Bild 14 av 20

Dan Backman om Israel: Två skolade och vackra röster – en judisk och en arabisk - förenade i en mjukt rytmisk, men lite tjatig, melodi som man önskar allt gott. Betyg; 3

Foto: REUTERS/SERGEI KARPUKHIN Bild 15 av 20

Dan Backman om Malta: Mycket ändamålsenlig insats av en stabil sångerska som inspirerat konstruktörerna av den svenska stabila sångerskan Sarah Dawn Finer. Betyg: 3

Foto: REUTERS/SERGEI KARPUKHIN Bild 16 av 20

Dan Backman om Rumänien: Helt igenom anonym och färglös reklamradiopop, med lite håglöst syntetiskt etnoblås, om att Balkan-tjejer är väldigt bra på att partaja. Betyg: 2

Foto: REUTERS/SERGEI KARPUKHIN Bild 17 av 20

Dan Backman om Portugal: Ekologisk världsmusik med kravmärkta akustiska instrument, en själfull sångerska och en mycket levnadsglad slagverkare. Gullig men tjatig. Betyg: 3

Foto: REUTERS/SERGEI KARPUKHIN Bild 18 av 20

Dan Backman om Turkiet: Självsäkert framförd etnopop av en klonad Elena Paparizou, född i Belgien. Semifinalens svängigaste, klistrigaste och i särklass bästa bidrag. Betyg: 5

Foto: REUTERS/SERGEI KARPUKHIN Bild 19 av 20

Dan Backman om Sverige: Verserna är usla och passar inte alls Malenas operaskolade röst, men refrängen och den vilt stirrande blicken kommer ta Sverige till finalen. Betyg: 3

Foto: REUTERS/SERGEI KARPUKHIN Bild 20 av 20

Ska vi slå oss själva för det svenska bröstet, och det ska man ju i sådana här tävlingar, kan man i princip hävda att Arash-låten Always är ett svenskt bidrag, det är ju framfört, koreograferat och komponerat av svenskar. Fast då måste man förstås bortse från den lilla försmädliga detaljen att bidraget tävlar för Azerbadjan och att duettpartnern AySel kommer därifrån.

I grumlig nationalistisk anda kan man också framhålla att Finlands E-Type-bidrag, i första semin, har två svenskar i kompositörsteamet, Annie Kratz-Gutå (som också är med och sjunger) och Ari Lehtonen.

Annons
Annons
Annons