Annons

Svenskarnas intresse för miljöbilar ökar

Fler och fler svenskar funderar på att köpa miljöbil. Enligt en undersökning är låg bränsleförbrukning och låga driftskostnader starkt bidragande orsaker - däremot är skattelättnaderna för små för att påverka vid köpbeslut.

Enligt en undersökning uppger 47 procent av svenska bilister att de har stort eller mycket stort intresse av att köpa en miljöbil, om de skulle köpa ny bil.

Enligt en undersökning uppger 47 procent av svenska bilister att de har stort eller mycket stort intresse av att köpa en miljöbil, om de skulle köpa ny bil.

Enligt en undersökning uppger 47 procent av svenska bilister att de har stort eller mycket stort intresse av att köpa en miljöbil, om de skulle köpa ny bil.

Enligt en undersökning uppger 47 procent av svenska bilister att de har stort eller mycket stort intresse av att köpa en miljöbil, om de skulle köpa ny bil.

Enligt en undersökning uppger 47 procent av svenska bilister att de har stort eller mycket stort intresse av att köpa en miljöbil, om de skulle köpa ny bil.

Andelen miljöbilar i Sverige är fortfarande liten, bara 6 procent av våra bilar kör på förnybar energi – men intresset för miljöbilar ökar. 47 procent av svenska bilister uppger att de har stort eller mycket stort intresse av att köpa en miljöbil om de skulle köpa ny bil. Men samtidigt har 79 procent dålig koll på vad som krävs för att en bil ska få kallas miljöbil.

– Det är roligt att det finns ett så stort intresse för miljöbilar. Samtidigt är det tydligt att reglerna kring miljöbilar ofta uppfattas som snåriga. Vi vet också att det finns stor okunskap kring olika bränslen, säger Tina Helin, VD för E.ON Gas.

De viktigaste faktorerna om man skulle köpa ny bil idag är enligt undersökningen låg bränsleförbrukning, inköpspris, låg driftskostnad och säkerhet, i den ordningen. Mindre viktigt är motorstyrka, andrahandsvärde och förmånsvärde. Dagens skatteförmåner har inte heller någon avgörande betydelse, utan skulle behöva bli större för att locka till köp. Bilisterna uppger också att de skulle bli mer lockade att köpa miljöbil om de kunde vara säkra på att det finns tillräckligt med tankstationer.

– För gasbilar finns idag fler tankstationer än många kanske tror. Tiden då gasbilsägare fick söka sig till avlägsna industriområden för att tanka är historia. I dag kan man allt oftare svänga in på den vanliga macken, säger Tina Helin.

Medan det främst är gasbilar som fått fäste i Sverige gillar våra skandinaviska grannar elbilar – en av fem bilar som säljs i Norge är en elbil och Köpenhamns fordonsflotta består till 85 procent av elbilar och laddhybrider.

Men kanske kan elbilsentusiasmen importeras till Sverige. I september 2014 medverkade E.ON i att slå världsrekord i flest antal elbilar i kortege, när över 200 bilar färdades i högtidligt tempo över Öresundsbron från Sverige till Danmark. I stort sett alla de modeller och färger som finns tillgängliga på marknaden idag var representerade.

 – Elbilar och laddhybrider är inte längre bara för entusiaster. Intresset ökar och i år hade vi många starka samarbetspartners bakom oss, konstaterade rallyts projektledare Per Lundgren.

Annons
Detta är en annons från E.ON, den är inte skriven av journalisterna på SvD:s redaktion.