Annons

Svenskarna: Sluta skicka kartonger med luft

Problemet med onödigt stora kartonger är inte helt enkelt att lösa, enligt Postnords hållbarhetschef.
Problemet med onödigt stora kartonger är inte helt enkelt att lösa, enligt Postnords hållbarhetschef. Foto: Pontus Lundahl/TT

Luft i kartongen är en fråga som engagerar e-handlande konsumenter, visar e-handelsbarometern. Men även för transportbolagen är det ur ett hållbarhetsperspektiv viktigt att emballaget är bättre anpassat till varorna.

– Det är dumt att köra runt luft, säger Sofia Leffler Moberg, hållbarhetschef på Postnord.

Under strecket
Publicerad

Hållbarhet har blivit en allt viktigare aspekt när konsumenter e-handlar. Det visar e-handelsbarometern, som Postnord gör tillsammans med Svensk distanshandel och HUI Reserach. I rapporten slår man fast att hållbarhet är en faktor som ger e-handelsföretag konkurrensfördelar.

Allra viktigast är hållbarhet för kunderna när de handlar livsmedel, barnartiklar, modevaror och skönhets- och hälsoprodukter. Runt 85 procent av de tillfrågade i undersökningen uppger att det är viktigt eller mycket viktigt att just livsmedel är producerade och levererade med högst möjliga hållbarhetshänsyn.

Annons
Annons
Annons