Annons

Svenskar är naiva på sociala medier

Det finns inga gratisluncher. Det finns inga gratistjänster på nätet heller. För även om det inte kostar något att använda Facebook, Google eller Twitter så finns det ett annat pris man betalar: den personliga integriteten. Det skriver Joacim Hillervik, vd för Interoute i Norden.

Under strecket
Publicerad
Foto: RICHARD DREW/AP

Få svenskar tänker på att allt de gör på nätet syns och sparas för evig tid. Google, Facebook, Twitter sparar all information som vi användare förser dem med. De inte bara sparar den, de äger den. Facebook äger all information på din sida och du kan inte ta bort ditt konto, Google kan använda all information efter eget gottfinnande, för befintliga och framtida tjänster, Twitter behåller rättigheterna till all information på ditt konto, och så vidare.

Jag menar att vi svenskar är alltför naiva och godtrogna när det gäller hur vi exponerar oss på nätet. Vi förstår inte – eller väljer att inte förstå – hur utsatta vi faktiskt är när vi frikostigt delar med oss av information och bilder på stora sociala forum. De ofta långa och juridiskt invecklade avtalstexter man förväntas läsa vid anslutning till ett forum kortas ner till ett klick i rutan att man godkänner villkoren. Och sedan tänker man inte mer på det.

Annons
Annons
Annons