”Svenska valaffischer är under all kritik”

S har tvingats sätta laget i fokus medan M vill visa en tydlig ledargestalt. Det menar både statsvetaren Jenny Madestam och reklamlektorn Annika Berner som satt betyg på riksdagspartiernas valaffischer för SvD:s räkning. Och det är knappt någon som får godkänt av reklamexperten som i princip sågar samtliga partiers valaffischer.

Under strecket
Publicerad
Foto: MODERATERNA
Foto: MODERATERNA
Foto: MODERATERNA
Foto: MODERATERNA
Foto: CENTERPARTIET
Foto: CENTERPARTIET
Foto: CENTERPARTIET
Foto: CENTERPARTIET
Foto: FOLKPARTIET
Foto: FOLKPARTIET
Foto: FOLKPARTIET
Foto: FOLKPARTIET
Foto: KRISTDEMOKRATERNA
Foto: KRISTDEMOKRATERNA
Foto: KRISTDEMOKRATERNA
Foto: KRISTDEMOKRATERNA
Foto: SOCIALDEMOKRATERNA
Foto: SOCIALDEMOKRATERNA
Foto: SOCIALDEMOKRATERNA
Foto: SOCIALDEMOKRATERNA
Foto: MILJÖPARTIET
Foto: MILJÖPARTIET
Foto: MILJÖPARTIET
Foto: MILJÖPARTIET
Foto: VÄNSTERPARTIET
Foto: VÄNSTERPARTIET
Foto: VÄNSTERPARTIET
Foto: VÄNSTERPARTIET
Annons

Valspurt betyder valaffischer – det klassiska greppet finns fortfarande kvar trots allt större satsningar på sociala medier och affischerna börjar nu dyka upp på gator och torg landet runt. Statsvetaren Jenny Madestam ser en tydlig trend bland 2010 års valaffischer – Moderaterna, Centerpartiet och Folkpartiet har tämligen traditionella budskap medan Socialdemokraterna och Kristdemokraterna sticker ut.

– Socialdemokraternas affischer är mest stylade, och framstår som mer av reklamaffischer. Kristdemokraterna bygger på humor på ett ovanligt sätt. Miljöpartiet och vänsterpartiets affischer är aningen försiktiga men blir också delvis otydliga eller röriga i sitt budskap, säger hon till SvD.se.

Annons
Annons
Annons