Svenska uttalanden som väckt ont blod utomlands

Margot Wallströms uttalande om Saudiarabiens ”närmast medeltida metoder” tände arabvärldens ilska. Men hon är långt ifrån den enda svensken som har väckt ont blod utomlands. SvD har samlat några uttalanden som etsat sig fast. Minns du exempelvis Palmes ”satans mördare” eller Svanbergs ”small people”?

Under strecket

Utrikesminister Margot Wallström (S).

”Satans mördare” Med sin berömda formulering ”Det fantastiska är att detta fortsätter, att dessa satans mördare får hålla på som det sker” knöt Olof Palme, i sitt stora programtal på den socialdemokratiska partikongressen den 28 september 1975 samman fascisternas försök i 1930-talets Europa att med våld kväva socialdemokratin med tillståndet i Francos Spanien i mitten på 1970-talet. Uttalandet chockade världen och ovanligt starkt i utrikespolitiska sammanhang, och Palmes fiender rasade. Men det var alltså inte USA:s agerande i Vietnam han talade om, vilket är en vanlig missuppfattning nu i efterhand.

Mer från Startsidan