Petter Sandgren:Svenska skolan en udda fågel internationellt sett

Den ökade granskningen av skolor kan ses som ett sätt för staten att ta tillbaka delar av makten från den fria marknaden.
Den ökade granskningen av skolor kan ses som ett sätt för staten att ta tillbaka delar av makten från den fria marknaden. Foto: Fredrik Sandberg/TT

De senaste trettio åren har marknadskrafterna omformulerat den bärande tanken bakom den gemensamma grundskolan. Den är fortfarande paketerad som ”en skola för alla” samtidigt som systemet bygger på att det ska finnas ”bra” och ”dåliga” skolor.

Under strecket
Publicerad
Annons

Skolan har alltid varit en ideologiskt och politiskt styrd institution. Den verkar i spänningsfältet mellan olika krafter som ständigt strider över dess mål och mening. Under förra århundradet var den huvudsakliga schismen den mellan kyrka och stat. Då gick barnen från att vara lärjungar till att bli elever. Nu är det i stället andra yttre krafter som försöker införliva sin logik på skolans område. Barnen håller på att gå från att vara elever till att bli kunder. För att bättre förstå dagens skoldebatt är det fruktbart att placera den i ett historiskt perspektiv. Den skola vi har i dag, och den skola som vi kommer att få se i morgon, är nämligen en produkt av både pågående och tidigare ideologiska kraftmätningar. 

Annons
Annons
Annons