Annons

Svenska Saab vann kamp om designcenter

GM-ägda Saab Automobile skapar ett cirka 100 personer starkt så kallat varumärkescenter i Sverige. Där samlas ansvaret för design och marknadsföring. Målet är att alla Saab-bilar ska kännas som just Saabar.

Under strecket
Publicerad

Uppgifter om att Saabs bilar ska börja formges på GM:s nya designkontor i tyska Rüsselsheim har florerat sedan GM presenterade förändringar av sin europeiska organisation förra sommaren.
Nu har dock Saab Automobile, med styrelseordförande tillika vd för GM i Europa Carl-Peter Forster i spetsen, bestämt att ett nytt kontor med ansvar för design och kommunikation ska placeras i Sverige.

– Det här är väsentligt för Saab som varumärke. Nu hamnar ansvaret för att koordinera synsättet på vad som gör en Saab till en Saab i Sverige, säger Jan-Åke Jonsson, vd för Saab Automobile.
Saab beskriver placeringen av det nya kontoret som en markering av hur viktigt varumärkets skandinaviska ursprung och arv är för Saab, vars kärnvärden är progressiv design, körglädje och funktionalitet.

Annons
Annons
Annons