Sverige genom konstnärens ögaSvenska landskap från ödebygd till modern metropol

Ellen Trotzig, ”En regnskur”, 1911.
Ellen Trotzig, ”En regnskur”, 1911. Foto: Malmö konstmuseum

Från medeltidens kyrkoutsmyckning och framåt har det svenska landskapet smugit sig in i måleriet för att först på 1700-talet bli en egen genre. I sin nya bok ger Nils-Olof Olsson ett intressant personligt färgat urval.

Under strecket
Publicerad

Vera Nilsson, ”Ölandsby”, 1932.

Elsa Danson Wåghals, ”Bjursås”, 1941.

Foto: Östergötlands museum

Richard Bergh, ”Riddaren och jungfrun”, 1897.

Foto: Thielska galleriet

Torsten Jovinge, ”Från Centralpalatset vid Tegelbacken”, 1932.

Foto: Moderna museet
Annons

Det vilar något gammaldags präktigt över en boktitel som ”Sverige genom konstnärens öga”. Vid första anblicken är den bastanta volymen i coffee-tableformat också en konventionell blädderbok med fina reproduktioner – påfallande många i generös storlek. En vacker bilderbok.

Men skenet bedrar, det handlar i själva verket om en användbar och pedagogisk konsthistorisk bildningsresa genom svensk konst från bronsålderns hällristningar till Andreas Erikssons nutida abstrakta naturmåleri. Något i dag så ovanligt som en nyutgiven översikt av svensk bildkonst med betoning på måleri, teckning och grafik. Fotografiet lyser med sin frånvaro.

Annons
Annons
Annons