X
Annons
X

Svenska kungar för fattiga för att ha egen hovmusik

"På medeltiden och under renässansen fanns det gott om musikanter vid de kungliga hoven, spelmän som åtföljde kungarna och drottningarna på resor. Frans G Bengtsson har ju skaldat om franske kungens spelmän. Men hade vi sådana musikanter även i Sverige?"

Det var först under stormaktstiden som Sverige fick en fast ensemble. Mannen som kommit att kallas den svenska musikens fader Johan Helmich Roman, ”Drottningholmsmusikens” skapare, ledde Hovkapellet mellan 1727 och 1745.
Det var först under stormaktstiden som Sverige fick en fast ensemble. Mannen som kommit att kallas den svenska musikens fader Johan Helmich Roman, ”Drottningholmsmusikens” skapare, ledde Hovkapellet mellan 1727 och 1745. Foto: Gong Bing/IBL

Sverige var på flera sätt en kulturell senkomling i medeltidens och renässansens Europa. Vi imiterade utvecklingen i England, Tyskland och Frankrike, men våra kungar var fattigare och måste dessutom importera musikanterna. Följaktligen dröjde det till mitten av 1500-talet innan vi fick en hovmusik värd namnet. Både Erik XIV och Johan III var väl utbildade i tidens anda och efterapade, i den mån rikets ekonomi tillät det, sedvanorna vid de furstliga hoven på kontinenten. Det dröjde dock länge innan Sverige fick en kunglig orkester med permanent anställda musiker. Under 1500-talet rörde det sig snarast om temporära grupperingar av spelmän, huvudsakligen trumpetare, pukslagare, pipare och trumslagare. Då och då dyker det upp utländska musiker i källmaterialet, till exempel polska "fedlare" och italienska stråkmusiker. Efter Johan III:s död år 1592 skedde dessutom en tillbakagång; i vilket fall som helst är det svårt att följa den kungliga musiken i källorna för påföljande decennier. Under Gustav II Adolfs första regeringsår på 1610-talet var endast sju trumpetare och en pukslagare, samt deras lärdrängar, fast knutna till hovet.

Det var först under stormaktstiden som Sverige fick en fast ensemble. Mannen som kommit att kallas den svenska musikens fader Johan Helmich Roman, ”Drottningholmsmusikens” skapare, ledde Hovkapellet mellan 1727 och 1745.

Foto: Gong Bing/IBL Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X