H&M:s mardröm: Amazons nya klädbutik

E-handelsföretaget hårdsatsar på kläder. Fem nya klädmärken på ett år och ny tillfällig pop-up-butik i London. Nu utmanas det redan pressade H&M och en hel klädbransch.

Under strecket
Publicerad
AP
Foto: AP
Annons

Den globala handelsjätten Amazon testar en ny giv för att bli världsledande på klädmarknaden, skriver The Guardian. Och när världens största e-handelsbolag viker ner plogen i jorden för att plöja ny mark fäster många blicken. En hel branschs ögon är nu fästa på Baker Streets tillfälliga lilla klädbutik – det som på nysvenska kallas popup-store.

Amazon har visserligen sålt kläder i ett decennium, men på blygsamma nivåer. Trots att man har 50 procent av hela e-handelsmarknaden i USA och 35 procent av den amerikanska klädmarknaden där har man bara haft runt 8 procent av Europas klädmarknad på nätet. I England har man stannat på en andel på 4,6 procent.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons