Svenska företag går miste om affärer när få kan tyska

Fler svenskar måste lära sig tyska. Det anser Volvos koncernchef Olof Persson som är nybliven ordförande för Tysk-Svenska Handelskammaren och som själv bott i Tyskland i många år. ”Svenska företag går miste om affärsmöjligheter om de inte har folk som kan språket”, säger han.

Under strecket
Publicerad
Olof Persson sätter språkkunskaperna högst när han får frågan om vad han vill ge för råd till bolag som vill etablera sig på tyska eller svenska marknaden.

Olof Persson sätter språkkunskaperna högst när han får frågan om vad han vill ge för råd till bolag som vill etablera sig på tyska eller svenska marknaden.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN
Annons

Säg Tyskland och många svenskar reagerar negativt. Högljudda turister med stora ölmagar, långa sträckor autobahn för att nå Alperna och tråkiga stadskärnor som förlorade all charm när de återuppbyggdes på 50-talet. Fördomar, som trots att Tyskland är Sveriges största handelspartner, har lett till ett ointresse bland svenska folket för vårt kanske viktigaste grannland.

– Ja, det finns ett ointresse och där har vi mycket att göra. Vi ser hur betydelsefullt Tyskland är för Sverige, säger Olof Persson och lägger till att intresset för landet skiljer sig från region till region, att det är större i storstäderna och i södra Sverige än längre norrut.

Annons
Annons
Annons