Svenska flygplatser görs klara för elflyg

Så här tänker sig Heart Aerospace att deras plan kan se ut när det blir färdigt. Bilden är skapad i dator.
Så här tänker sig Heart Aerospace att deras plan kan se ut när det blir färdigt. Bilden är skapad i dator. Foto: Heart Aerospace

Den första kommersiella linjen med elflyg ska vara igång i Sverige om fem år. Det är målet för statliga Swedavia. Samtidigt drar diskussionen igång om hur elflyget kan påverka Bromma och öka behovet av små flygplatser.

Under strecket
Publicerad
Anders Forslund, vd och grundare av Heart Aerospace, planerar för flera elplan, bland annat ett med plats för 48 passagerare.

Anders Forslund, vd och grundare av Heart Aerospace, planerar för flera elplan, bland annat ett med plats för 48 passagerare.

Foto: Tomas Augustsson
Det tvåsitsiga elflygplanet Onix visades upp på elbilsmässan i helgen innan det tog sig vidare till Bromma flygplats för uppvisningsflygningar.

Det tvåsitsiga elflygplanet Onix visades upp på elbilsmässan i helgen innan det tog sig vidare till Bromma flygplats för uppvisningsflygningar.

Foto: Tomas Oneborg
Åre Östersund Airport ska vara klart för elflyg innan året är slut.

Åre Östersund Airport ska vara klart för elflyg innan året är slut.

Foto: Swedavia
Annons

Det lilla elflygplanet från Pureflight har bara plats för två personer och ser rätt trångt ut. Fast planet lyckas onekligen väcka en viss uppmärksamhet när det visas upp på Bromma flygplats och flyger några rundor.

Ändå är det här bara ett av de omkring 200 elflygprojekt som är på gång världen över. Och intresset verkar sprida sig på många håll.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons