Räkna med prisfall på dieselbilar i Sverige, skriver SvD:s Jonas Fröberg.
Räkna med prisfall på dieselbilar i Sverige, skriver SvD:s Jonas Fröberg. Foto: Tomas Oneborg

Svenska dieselmörkret: Ägare till 1,8 miljoner bilar blåsta

30 frågor och svar om dieselbilen: Prisras? Vågar jag köpa? Går det att bekosta reningen själv? Efter alla skandaler hopar sig frågorna för svenska dieselbilsägare. SvD:s motorredaktör Jonas Fröberg ger dig allt du behöver veta.

Publicerad

Hur kunde synen på dieselbilen vända så fort: Från klimathjälte till miljöbov?

– Dieselbilarna har lägre koldioxidutsläpp än bensinbilar. Det gjorde att dieselbilar blev favorit i ett EU vars mål var att få ner koldioxidutsläppen. I många fall blev dieslar kategoriserade som miljöbilar och försäljningen ökade starkt från 2011. Sedan exploderade Volkswagens dieselskandal i september 2015. VW beslogs med att ha en fuskmjukvara som stängde av reningen under vissa förutsättningar. Men det var bara toppen av ett isberg. Ett flertal andra tillverkare släppte ut skyhögt för mycket kväveoxid. Samtidigt hotar dieselförbud i storstäder som inte klarar EU:s tak av kväveoxidutsläpp. Detta gäller i Sverige framför allt i Stockholm.