Annons

Designstjärnan: ”Viktigt att ha en levande modevecka”

Svenska designern Ida Sjöstedt har under de senaste åren vuxit fram till en gigant i den svenska modebranschen. Under Fashion Week Stockholm visade hon upp sin senaste kollektion. Utöver den publika visningen höll Ida två exklusiva visningar för American Express Centurion och Platinum medlemmar.

(uppdaterad)
Från Ida Sjöstedts visning på Fashion Week Stockholm.
Från Ida Sjöstedts visning på Fashion Week Stockholm. Foto: Mathias Nordgren.

Efter att ha studerat utomlands några år återvände Ida Sjöstedt 2001 till Sverige. Hon startade märket "Ida Sjöstedt" som i dag har vuxit fram och blivit internationellt känt. Allting började egentligen redan när hon var liten och sydde egna kläder, något som följde med henne hela vägen till London dit hon efter gymnasiet flyttade för att studera på University of Westminster.

På Fashion Week Stockholm är hon ett av huvudnumren och den kollektion hon visar upp är inspirerad av en värld värd att kämpa för.
Kollektionen har haft arbetsnamnet "Heal the world".
– Jag ville fånga en ljus, änglalik känsla med mjuka silhuetter och en romantisk, lekfull mönsterbild. Inspirationen är ett saligt hopkok av referenser från 70-talets fredsrörelse till 90-talets klubbscen och 1800-talets romanticism, säger Ida Sjöstedt.

Hon förklarar också att konceptet med kollektionen är att föra fram hennes idé kring skönhet och femininitet och dela det med andra kvinnor. Redan 2011, och även 2014, vann Sjöstedt tidningen Damernas Världs pris Guldknappen för sitt arbete som designer. Tidigare i år blev hon också utsedd till Årets Designer på Ellegalan, en titel som väger mycket tungt i modebranschen. Hon sydde även prinsessan Sofias brudklänning förra året, en klänning som hyllades av experter.

Vad betyder Stockholm och den svenska modescenen för dig?
– Eftersom jag har varit med och byggt upp den svenska modescenen vi har idag – och att Sverige är min viktigaste marknad – så betyder den så klart jättemycket. Jag tycker det är viktigt att ha en levande modevecka med många olika aktörer där man kan sättas i ett sammanhang och vi designer kan representera något gemensamt trots skilda uttryck och formspråk. Tillsammans blir vi starkare och ju fler som visar på modeveckan desto starkare blir också genomslagskraften för att nå ut i världen via sociala medier och så vidare, säger hon.

Foto: Mathias Nordgren.

Du har vuxit och blivit en av landets mest kända designers. Vad är nästa steg för dig?
– Jag planerar sällan mer än en säsong i taget, men närmaste planen är att hitta en större lokal. Vi börjar växa ur den vi sitter i för tillfället och vill hitta något där vi kan förena alla delar, ateljéarbete, kundmöten, kontorsarbete och så vidare på ett mer effektivt sätt.

Utöver att vinna priser som Årets Designer och designa brudklänningar till prinsessor säljer hon kläder i hela världen. Hon har också gjort kollektioner åt stora kedjor som JC, Monki och Ellos.

Vad tror du kommer bli det stora samtalsämnet under Fashion Week Stockholm?
– Svårt att säga, men Rodebjers visning kan säkert bli en snackis eftersom hon inte visat i Stockholm på ett par år, säger Ida Sjöstedt.

Läs mer om American Express® Platinum Card här

Läs även

Från Ida Sjöstedts visning på Fashion Week Stockholm.

Foto: Mathias Nordgren. Bild 1 av 2
Foto: Mathias Nordgren. Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X