Svenska Dagbladet del av ny tidningskoncern

Mediekoncernerna Mittmedia och Schibsted har kommit överens om att ingå en avsiktsförklaring om ett framtida samarbete. I praktiken handlar det om att skapa en helt ny rikstäckande mediekoncern med upp till 29 tidningar.

Under strecket
Publicerad
SvD:s redaktion.

SvD:s redaktion.

Foto: TOMAS ONEBORG
Annons

– Det viktigaste med affären är att skapa en stor mediekoncern som har tyngd och kraft att klara av de utmaningar som finns på morgontidningsmarknaden och samtidigt utveckla den digitala journalistiken, säger Schibsted Sveriges koncernchef Raoul Grünthal.

Under tisdagen presenterade mediekoncernerna Mittmedia och Schibsted en avsiktsförklaring att samla sina svenska morgontidningar i en ny koncern. Schibsted för in SvD i det nya bolaget. Mittmedia gör detsamma med 18 lokala morgontidningar från norra Sverige samt aktiemajoriteten i dotterbolaget Promedia, vilka äger tio morgontidningar i Mellansverige.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons