X
Annons
X

Svenska chefer coachar - franska beslutar

Av

Ungefär så kan man sammanfatta paneldebatten om franskt och svenskt ledarskap som Handelshögskolan i Stockholm anordnade tidigare i veckan.
Debatten var en del under en heldag med franskt tema. Tidigare på dagen hade hugade studenter både kunnat avnjuta fransk film och knyta kontakter med företrädare för olika franska företag. Kvällens paneldebatt var sista punkten på programmet innan champagnekalaset satte i gång. Ändå var uppmärksamheten på topp i Handelshögskolans aula då representanter för Electricité de France, L"Oréal, Connex, Saint-Gobain och JC Decaux, samt en på Handels verksam managementforskare, intog scenen för att avhandla skillnader mellan franskt och svenskt ledarskap. Trots att det finns skillnader mellan de två länderna, tycktes panelen överens om att likheterna ändå är större. Franska företag har, liksom svenska, blivit allt mer internationella. Och i multinationella företag utvecklas av nödvändighet en internationell affärskultur där den gemensamma viljan att göra affärer är starkare än nationella skillnader.
Men nu var det ju ändå skillnaderna det skulle handla om. En svensk som börjar jobba i ett franskt företag, fick vi veta, bör vara beredd på att saker fungerar lite annorlunda än i ett svenskt. Framför allt gäller det sättet att fatta beslut.

I Sverige är vi vana att fråga runt och lyssna till allas åsikter innan vi fattar ett beslut - allra helst i konsensus. I Frankrike är hierarkin tydligare. Besluten går uppifrån och ner. En "napoleansk" organisationsmodell som en av paneldeltagarna valde att kalla det, medan han formade händerna till en pyramid för att illustrera dess uppbyggnad.
Gästforskaren Laurence Romani berättade att svenska och franska chefer ser olika på begreppet organisation. Medan svenska ledare ser organisationen som något instrumentellt, ett sätt att få en uppgift genomförd, ser fransmännen den mer som ett socialt och politiskt fenomen:

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X