X
Annons
X

Svenska bolag satsar på schysta appar för barn

Surfplattor och smarta mobiltelefoner har blivit vardag i svenska hem och användningen kryper neråt i åldrarna. Det har öppnat upp nya möjligheter för utvecklare. Men konkurrensen är tuff och som konsument är det svårt att hitta rätt.

Enligt undersökningen "Svenskarna och Internet" från förra året har nästan hälften av landets tvååringar åtminstone provat att använda internet på något sätt. Vid 6–7 års ålder är den andelen uppe i nio av tio. I rapporten konstateras att det framför allt är surfplattans intåg i barnfamiljerna som bidragit till utvecklingen och i huvudsak är det video och spel som dominerar.

Men en och annan lite udda fågel finns där också. Oslo-baserade Kuddle beskrivs bäst som ett Instagram för barn. Man kan lägga ut bilder och redigera dem, men i stället för att fokusera på att samla så mycket likes och så många uppskattande kommentarer som möjligt handlar det om vad skaparna kallar "happy sharing".

Rosalyn Knapp, Sanna Nilsson, Lovisa Levin och Marcus Lindström är appföretaget Codarica.

Foto: BEZAV MAHMOD Bild 1 av 3

Appen Gro Garden handlar om ekologisk odling.

Bild 2 av 3

Kalle Kodare lär barn om HTML-programmering.

Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X