Annons
X
Annons
X

Svenska avtryck under tidspress

Tidspress är största hindret för de svenska riksdagsledamöterna när de ska försöka påverka EU-politiken. Men samtidigt går det att göra avtryck. Det menar Socialdemokraten Matilda Ernkrans, som leder miljö- och jordbruksutskottet.

Matilda Ernkrans.
Matilda Ernkrans. Foto: BARBRO ISAKSSON

**EU:s fiskeförhandlingar **brukar bli långdragna nattmanglingar. I våras röstade EU-ministrarna ja till ett förbud mot att slänga tillbaka fisk i havet, så kallade utkast av oönskade bifångster. Ensam på barrikaden stod Sveriges Eskil Erlandsson (C) som röstade nej. Förbudet hade alldeles för många kryphål, menade han. Miljöorganisationerna stod på rad och applåderade honom för Sveriges tuffa inställning. Följden blev att Europaparlamentet, som också var kritiskt till den urvattnade produkten, kunde göra gemensam sak med Sverige och så småningom tvinga fram skärpningar.

Men enligt Matilda Ernkrans (S), ordförande för riksdagens miljö- och jordbruksutskott, hade regeringen gått med på det ursprungliga, ”mjukare”, förslaget om inte riksdagen satt stopp för det. För henne är den här specifika fiskefrågan ett påtagligt bevis för att riksdagen kan göra skillnad.

– När Eskil Erlandssson kom till oss i utskottet så var det för att få stöd för att rösta ja. Han var på väg att acceptera en mer utvattnad kompromiss än vad vi ville. Tillsammans med EU-parlamentet och EU-nämnden drev vi på för en hårdare linje och det visade sig vara väldigt framgångsrikt, säger hon.

Annons
X

En riksdagsmajoritet bestående av Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna tvingade Eskil Erlandsson att åka ned till Bryssel och tala emot sin övertygelse.

–Regeringen får ju sin mandatgivning från riksdagen när det gäller att rösta ja eller nej och då måste man ha med sig en majoritet, påpekar Matilda Ernkrans.

Samtidigt konstaterar hon att regeringen oftast har ett stort försprång i EU-politiken eftersom det är ministrarna och deras tjänstemän som sköter de direkta diskussionerna med övriga EU-länder och kommissionen.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Regeringen sitter på det mesta av informationen och det är också de som sitter i rummet och förhandlar. Det gör ju att regeringen hela tiden har ett övertag gentemot parlamentet och utskottet.

    Enligt Matilda Ernkrans har dock miljö- och jordbruksutskottet ett bra samarbete med ”sina” ministrar – centerpartisterna Lena Ek, miljöminister, och Eskil Erlandssson, landsbygdsminister. Varannan torsdagsmorgon, innan de försvinner in på regeringssammanträdet, kan statsråden ventilera sina frågor med utskottet. Och Matilda Ernkrans konstaterar nöjt att det nästan alltid är ministrarna själva som kommer.

    Den stora utmaningen för utskotten, som gör att de riskerar att hamna på efterkälken, är emellertid att tidsramarna för hanteringen av EU-frågor ofta är extremt snålt tilltagna.

    – Man får ju handlingarna från EU rätt sent och regeringens ståndpunkt kommer ännu senare. Det är ofta så att man under tidspress måste bestämma sig för vilket mandat som man ska skicka med ministrarna, säger Ernkrans.

    Precis i dagarna ska EU:s energi- och klimatmål inför 2030 behandlas inför att frågan först ska upp på ett miljöministermöte och sedan slutligen klubbas av stats- och regeringschefer i slutet av mars. Ärendet är som det låter väldigt komplext.

    – Om vi har tur så får vi underlaget från regeringens ståndpunkt på en tisdag och på torsdag morgon sker överläggningen med miljöministern om vilket mandat hon ska ha med sig. Vi har bara något dygn på oss att försöka sätta ned foten, fortsätter Matilda Ernkrans.

    Det låter inte riktigt demokratiskt hållbart?

    – Nej, så är det naturligtvis.

    Annons
    Annons
    X

    Matilda Ernkrans.

    Foto: BARBRO ISAKSSON Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X