ValkyrianSvensk Wagnertradition som spritter av liv

Ingela Brimberg (Brünnhilde) och Cornelia Beskow (Sieglinde) i Staffan Valdemar Holms uppsättning av ”Valkyrian”.
Ingela Brimberg (Brünnhilde) och Cornelia Beskow (Sieglinde) i Staffan Valdemar Holms uppsättning av ”Valkyrian”. Foto: Sören Vilks/Kungliga Operan

Kungliga Operans nya musikchef Alan Gilbert visar i ”Valkyrian” vilken enastående dirigent han är. Ingela Brimberg i den upproriska titelrollen tar fasta på det sorgmodiga hos Brünnhilde.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
Ingela Brimberg och Joachim Bäckström (Siegmund).

Ingela Brimberg och Joachim Bäckström (Siegmund).

Foto: Sören Vilks/Kungliga Operan
Annons

Wagners verk har under lång tid setts som självklara inslag i Kungliga Operans repertoar. Av de fyra operorna i Nibelungens ring har alltid ”Valkyrian” varit den populäraste, och där har husets bästa kvinnliga krafter efterträtt varandra som de åtta valkyriesystrarna. Det är inte bara biroller utan kräver skickliga sångare, denna kväll Angela Rotondo, Emma Vetter, Sara Olsson, Niina Keitel, Monika Mannerström Skog, Susann Végh, Klementina Savnik och Kristina Martling. Några av dem har varit med från början i denna uppsättning av Staffan Valdemar Holm, som nu ges för 30:e gången sedan premiären 2006. 

Tyvärr är det förmodligen sista säsongen vi får se dessa hästdamer med Bente Lykke Møllers flotta riddräkter i snitt från andra hälften av 1800-talet. Den långa scenen med valkyrieritten och deras hojtande rop har ju blivit operans musikaliska kännetecken – här svingar de sina ridspön i ovanligt väldisciplinerad takt. 

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons