Svensk uppstickare trotsar bryggeridöden

Under strecket
Publicerad
Annons

Skansen Lejonet är ett av de värn som skulle skydda Göteborgs innerstad mot angripare. Numera även namnet på en liten uppstickare på den svenska ölmarknaden.
Bolaget bildades i fjol av den före detta Spendrupssäljaren Anders Mellgren. Han hade länge gått närt drömmen om att äga ett bryggeri. När Gamlestadens bryggeri blev till salu för fem år sedan for han dit som spekulant.

– Vi fick då inte ihop kalkylen och ville inte dra på oss för stora lån. Men idén levde kvar. Nu låter vi någon annan producera under tiden företaget växer. Fast tanken är att så småningom hitta en lokal för ett eget bryggeri, säger Anders Mellgren, vd för Skansen Lejonet.
Att lansera öl och varumärken utan att ha något eget bryggeri är en strategi som varit framgångsrik i USA. Samuel Adams i Boston är en sådan succé. Där skapas goda recept som sedan marknadsförs med gott resultat.
Företagets affärsidé var, och är, att köpa kapacitet på de stora byggerierna och brygga sitt öl där. Därigenom undvek man stora investeringskostnader i
bryggerianläggningar.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons