X
Annons
X

Svensk science fiction på väg in från kylan

Imorgon kväll lyfter Sveriges mest kända rymdskepp från Stockholms stadsteaters scen. Ett drygt halvsekel efter ­Aniaras tillkomst ser entusiasterna tecknen – science fiction kan vara nästa bespottade genre att släppas in i värmen efter skräck och deckare.

Harry Martinsons Aniara handlar om människan snarare än rymden och maskinerna. Rymdtemat är bara en förutsättning för att kunna berätta om människan, slår skådespelaren Sven Ahlström fast. Vilket väl gäller all god science fiction, skulle kanske kunna tilläggas.

–När jag gick den förberedande skådespelarutbildningen hade vi en improvisationsövning som hette ”I rymden”. Det var nog den sämsta improvisation som någonsin gjorts, eftersom alla bara berättade om maskinerna, det hände inget mänskligt intressant alls. Det är svårt att vara jätteintresserad av en teknisk apparat hur länge som helst, den måste berätta om något annat, säger Sven Ahlström.

Stockholms stadsteater firar 50 år genom att sätta upp Harry Martinsons Aniara med nyskriven musik av Andreas Kleerup. Men den hyllade svenska science fiction-klassikern har fått få efterföljare.

Foto: MAGNUS HJALMARSSON NIEDEMAN Bild 1 av 5

Helen Sjöholm är det mest publikdragande namnet och den som syns på affischerna.

Foto: MAGNUS HJALMARSSON NIEDEMAN Bild 2 av 5

... men det är Sven Ahlström som har den största rollen i Lars Rudolfssons uppsättning.

Foto: MAGNUS HJALMARSSON NIEDEMAN Bild 3 av 5

Stockholms stadsteater firar 50 år genom att sätta upp Harry Martinsons Aniara med nyskriven musik av Andreas Kleerup. Men den hyllade svenska science fiction-klassikern har fått få efterföljare.

Foto: MAGNUS HJALMARSSON NIEDEMAN Bild 4 av 5

Stockholms stadsteater firar 50 år genom att sätta upp Harry Martinsons Aniara med nyskriven musik av Andreas Kleerup. Men den hyllade svenska science fiction-klassikern har fått få efterföljare.

Foto: MAGNUS HJALMARSSON NIEDEMAN Bild 5 av 5
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X