X
Annons
X

Svensk oas i en brutal biennal

VM I KONST I en Venedigbiennal proppfull av verk som ropar ut budskap om våld och utsugning i en plågad värld övertygar Lina Selanders utställning genom stillhet och koncentration.

Den pågående Venedigbiennalen består av en till ytan magnifik huvudutställning (se SvD i söndags) – och av mängder med bidrag från olika länder som presenteras i ett nationellt sammanhang, som ett VM i konst ungefär.

Om kapitalismkritik och högläsning av Karl Marx "Das Kapital" är ett huvudstråk i konstnärlige ledaren Okwui Enwezors stora show, spökar Lenins ande bland minst tre av de nationella bidragen. Den gamle revolutionärens likstela ansikte dyker upp i både polska och ryska paviljongen i parken Giardini. Och mitt i Arsenaleområdet, intill Enwezors dystopiska "All the worlds futures" – där det sista ordet kan utläsas både som "framtider" och som en ekonomisk term – dyker bolsjevikpartiets f d ordförande upp även i Lina Selanders nya film.

Chiharu Shiotas visuellt effektfulla installation ”The key in the hand” är som gjord för att fotograferas.

Foto: DOMENICO STINELLIS/AP Bild 1 av 3

”Deep cream Maradona” av brittiska Sarah Lucas.

Foto: DOMENICO STINELLIS/AP Bild 2 av 3

Lina Selander ur ”The offspring resembles the parent”

Foto: MODERNAT MUSEET Bild 3 av 3
Annons
X
Annons
X
Annons
X