Svensk oas i en brutal biennal

VM I KONST I en Venedigbiennal proppfull av verk som ropar ut budskap om våld och utsugning i en plågad värld övertygar Lina Selanders utställning genom stillhet och koncentration.

Under strecket
Publicerad
Chiharu Shiotas visuellt effektfulla installation ”The key in the hand” är som gjord för att fotograferas.

Chiharu Shiotas visuellt effektfulla installation ”The key in the hand” är som gjord för att fotograferas.

Foto: DOMENICO STINELLIS/AP
”Deep cream Maradona” av brittiska Sarah Lucas.

”Deep cream Maradona” av brittiska Sarah Lucas.

Foto: DOMENICO STINELLIS/AP
Lina Selander ur ”The offspring resembles the parent”

Lina Selander ur ”The offspring resembles the parent”

Foto: MODERNAT MUSEET
Annons

Den pågående Venedigbiennalen består av en till ytan magnifik huvudutställning (se SvD i söndags) – och av mängder med bidrag från olika länder som presenteras i ett nationellt sammanhang, som ett VM i konst ungefär.

Om kapitalismkritik och högläsning av Karl Marx ”Das Kapital” är ett huvudstråk i konstnärlige ledaren Okwui Enwezors stora show, spökar Lenins ande bland minst tre av de nationella bidragen. Den gamle revolutionärens likstela ansikte dyker upp i både polska och ryska paviljongen i parken Giardini. Och mitt i Arsenaleområdet, intill Enwezors dystopiska ”All the worlds futures” – där det sista ordet kan utläsas både som ”framtider” och som en ekonomisk term – dyker bolsjevikpartiets f d ordförande upp även i Lina Selanders nya film.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons