Annons

Svensk mobilchef vill närmare Sony

Sony Ericsson ska närma sig japanska Sony betydligt mer. Enligt vd Bert Nordberg blir varumärket allt viktigare och mobiltillverkaren vill dra nytta av Sonys starka ställning, inte minst i USA. Det ska också se mer lika ut på skärmarna i Sony Ericssons mobiler och Sonys tv-apparater, datorer och surfplattor.

Under strecket
Publicerad

Mobiler, mobiler, överallt mobiler. Sony Ericssons vd Bert Nordberg vill ha ett tätare samarbete med japanska Sony och räknar med en stor förändring nästa år. Den som använder en mobil från Sony Ericsson ska till exempel känna igen sig i Sonys tv-apparater, datorer och surfplattor.

Foto: DANIEL NILSSONBild 1 av 1

Mobiler, mobiler, överallt mobiler. Sony Ericssons vd Bert Nordberg vill ha ett tätare samarbete med japanska Sony och räknar med en stor förändring nästa år. Den som använder en mobil från Sony Ericsson ska till exempel känna igen sig i Sonys tv-apparater, datorer och surfplattor.

Foto: DANIEL NILSSONBild 1 av 1
Mobiler, mobiler, överallt mobiler. Sony Ericssons vd Bert Nordberg vill ha ett tätare samarbete med japanska Sony och räknar med en stor förändring nästa år. Den som använder en mobil från Sony Ericsson ska till exempel känna igen sig i Sonys tv-apparater, datorer och surfplattor.
Mobiler, mobiler, överallt mobiler. Sony Ericssons vd Bert Nordberg vill ha ett tätare samarbete med japanska Sony och räknar med en stor förändring nästa år. Den som använder en mobil från Sony Ericsson ska till exempel känna igen sig i Sonys tv-apparater, datorer och surfplattor. Foto: DANIEL NILSSON

För två år sedan tog Bert Nordberg över som vd för svensk-japanska Sony Ericsson, ett företag som då befann sig i fritt fall. Marknadsandelen hade minskat från strax under 10 procent under 2006-2007 till 4 procent och samtidigt stod bolaget mitt uppe i en kraftig neddragning och omstrukturering som ledde till att en tredjedel av de 12 000 anställda blev av med jobbet.

Annons
Annons
Annons