Annons

Svensk hållbarhet håller inte

POLITIK De gröna pionjärerna går i konkurs, samtidigt lägger kedjorna allt mer pengar på att tvätta bort sin slit- och släng-stämpel. Men modebranschen behöver idealister, tycker SvD:s Sofia Hedström.

Uppdaterad
Publicerad

Det fanns en tid i Sverige när ekologiskt mode var trendigt, närmare bestämt mellan 2005 och 2008. Märken som Righteous Fashion, DEM Collective, Julian Red och Anja Hynynen syntes i modemagasinen och det fanns ett stort intresse bland såväl journalister som konsumenter för ekologi, hållbarhet och human tillverkning. Under samma period myntade Camilla Norrback begreppet Ecoluxury; medvetna kollektioner med hög modegrad – och blev Sveriges mest omskrivna gröna pionjär. Säsong efter säsong var Camilla Norrback dessutom en del av Stockholms modevecka där hon visade sina kollektioner, precis som vilken svensk modeskapare som helst.

–Tyvärr störde det ekologiska och gjorde att jag inte fick cred som designer. Många journalister behandlade inte kollektionerna som mode och det fick mig att nästan helt sluta prata om hållbarhet, säger Camilla Norrback.

Annons
Annons
Annons