X
Annons
X
Kommentar

Elias Björkman: Svensk film står för årets sexchock i Cannes

Vågade scener ruskar om publiken i "Gräns" som gjorde succé i Cannes i veckan. En imponerande film som skickligt förvandlar en på pappret absurd historia till lyckad övernaturlig thriller.

Eero Milonoff och Eva Melander i ”Gräns”.
Eero Milonoff och Eva Melander i ”Gräns”. Foto: Meta Spark & Kärnfilm AB

Nordiskt troll- och naturmytologi förenas lyckosamt med frågor om identitet, utanförskap och självacceptans i Ali Abbasis ”Gräns” som hade premiär i Cannes filmfestivals Un certain regard-sektion på onsdagen. Till det yttre är denna filmversionen av en John Ajvide Lindqvist-novell en skogsromantisk troll-thriller, men som oftast är fallet med de mest lyckade genrefilmerna förankrar den skickligt berättelsen – med manus av Abbasi och Isabella Eklöf – i såväl samtid som samhälle.

Eero Milonoff och Eva Melander i ”Gräns”.

Foto: Meta Spark & Kärnfilm AB Bild 1 av 4

”Gräns” är regissören Ali Abbasis andra långfilm efter debuten med ”Shelley” 2016.

Foto: IBL Bild 2 av 4

Eva Melander spelar huvudrollen i ”Gräns”.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 4
Foto: IBL Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X