Annons
X
Annons
X

Svensk e-handel lockar kapitalet

Nya tekniklösningar, smarta telefoner och förändrade konsumentbeteenden har gett svensk detaljhandel en ansiktslyftning. Idag är branschen en het nisch för investerare.

Företaget Virtusize har tagit fram ett program som hjälper e-handlare att se hur kläder passar - genom att gämföra webbshopparnas kläder med kläder kunden redan har. På kontoret jobbar Erik Ekstrand, grundare och ekonomiansvarig och til höger sitter Christopher Wijkström, grundare och creative director. Bakom honom står Sabina Schött, kommunikationsansvarig och vd Gustaf Tunhammar. I förgrunden sitter kontorshunden Rufus.
Företaget Virtusize har tagit fram ett program som hjälper e-handlare att se hur kläder passar - genom att gämföra webbshopparnas kläder med kläder kunden redan har. På kontoret jobbar Erik Ekstrand, grundare och ekonomiansvarig och til höger sitter Christopher Wijkström, grundare och creative director. Bakom honom står Sabina Schött, kommunikationsansvarig och vd Gustaf Tunhammar. I förgrunden sitter kontorshunden Rufus. Foto: ANNIKA AF KLERCKER

Under it-yran kring millennieskiftet var e-handel nytt och hett. Nätjätten Amazon tog steget in på börsen och svensk-brittiska Boo.com skulle frälsa nätshoppare världen över med sin revolutionerande teknik för nätshopping - sedan kom kraschen.

Idag vet vi att många av dåtidens aktörer var för tidigt ute, men e-handeln består, och efter ett årtionde av stillsam men stadig tillväxt bubblar det nu rejält i branschen.

Ett svenskt bolag som valt att satsa stort på e-handel är familjen Stenbecks Kinnevik vars investering i den tyska modesajten Zalando blivit ett av gruppens kärninnehav. Även den svenska it-entreprenören Niklas Zennström har en hel del e-handelsbolag i portföljen via investmentbolaget Atomico.

Annons
X

Den svenska detaljhandelns försäljning över internet ökade med 16 procent första kvartalet i år. Prognosen är att e-handeln kommer att omsätta 42,5 miljarder kronor under 2014. Det skulle innebära en tillväxt om 15 procent, enligt Postnords och HUI:s (Handelns utredningsinstituts) så kallade e-barometer.

En veteran i branschen är det Stockholmsbaserade riskkapitalbolaget Verdane som investerat i e-handel sedan mitten av 2000-talet. Bland investeringarna finns bland annat Boozt.com, Mathem.se och prisjämförelsesajten Compricer.

Verdane har nyligen rest en ny fond, Verdane Capital VIII, som ska investera ytterligare 2 miljarder kronor i nordiska tillväxtbolag, med e-handel som ett viktigt investeringsområde. Verdane har genom fonden redan investerat i 16 bolag i Sverige och Norge. Bland de investerare som satsat pengar i fonden finns Tredje AP-fonden och finska statliga investerarbolaget Finnish Industry Investment, men även en rad utomeuropeiska investerare.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Mer än hälften av kapitalet kommer från investerare utanför Norden. Det är roligt att se då det tyder på att det finns en internationell tro på e-handeln i regionen, säger Frida Einarson på Verdane.

    I stort sett samtliga e-handelsbolag som Verdane investerat i är svenska, något som Frida Einarson förklarar med att Sverige är det land i Norden som kommit längst inom e-handel.

    **Ett undantag **är danska vitvarusajten Whiteaway, som Verdane investerade i under fjolåret och tidigare under sommaren sålde till den danska modemiljardären Anders Hoch Povlsen. Hoch-Povlsen äger sedan tidigare klädbolaget Bestseller, som bland annat driver butikskedjorna Jack & Jones och Vero Moda, samt äger andelar av den brittiska webbutiken Asos. Förra året gjorde han även familjen Stenbeck sällskap som storägare till Zalando, där han köpte 10 procent av aktierna.

    Hos Verdane ligger huvudfokus på rena e-handelsbolag, både snabbväxande och lätta att utvärdera utifrån ett investerarperspektiv, enligt Frida Einarson. Vid sidan av dessa bolag har samtidigt en ny kategori e-handelsrelaterade bolag dykt upp, i form av underleverantörer till befintliga handlare.

    Här finns näthandelsverktyget Tictail, som låter mindre aktörer skapa sina egna webbutiker, e-handelsbetaltjänsten Klarna samt Stockholmsbolaget Virtusize som erbjuder ett onlineverktyg som hjälper nätshoppare att hitta kläder i rätt storlek. Lösningen bygger på att kunden jämför potentiella klädköp med måtten på ett eget favoritplagg.

    Bland de tidiga investerarna finns bland andra investmentbolaget Öresund och Fredrik Åhlberg, vice vd på spelbolaget King. I våras investerade även Axel Johnson Gruppen, som ägs av Antonia Ax:son Johnson med familj, i Virtuesize. Investeringen gjordes via det delägda bolaget D-Ax, som man äger tillsammans med investeringsbolaget Recapex. Det är den första i en rad planerade riskkapitalinvesteringar för att ta tillvara handelskoncernens digitala affärsmöjligheter.

    Niklas Eklund är partner på Recapex och han menar att man ser med särskilt intresse på de bolag som utvecklar verktyg som skapar bryggor mellan fysisk och digital handel, en kategori där just Virtusize passar in.

    – Virtusize hjälper e-handlarna att minska andelen kläder som skickas tillbaka, vilket är ett stort problem för branschen idag. Vi ser också med intresse på innovativa digitala handlare, som prenumerationsbaserad försäljning på nätet och social e-handel, säger han.

    Kolla in kartan på http://sthlmdigital.svd.se/svd-map. Foto: SVD.SE

    Läs mer om startups på Stockholm Digital

    Sveriges hetaste startups på vår nya karttjänst.

    • Senaste jobben i sektorn

    Här hittar du kartan

    Annons
    Annons
    X

    Företaget Virtusize har tagit fram ett program som hjälper e-handlare att se hur kläder passar - genom att gämföra webbshopparnas kläder med kläder kunden redan har. På kontoret jobbar Erik Ekstrand, grundare och ekonomiansvarig och til höger sitter Christopher Wijkström, grundare och creative director. Bakom honom står Sabina Schött, kommunikationsansvarig och vd Gustaf Tunhammar. I förgrunden sitter kontorshunden Rufus.

    Foto: ANNIKA AF KLERCKER Bild 1 av 2

    Kolla in kartan på http://sthlmdigital.svd.se/svd-map.

    Foto: SVD.SE Bild 2 av 2
    Annons
    X
    Annons
    X