Annons
Recension

Estrid EricsonSvensk designhistoria i nytt ljus

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad

Det sägs att Svenskt Tenn på Strandvägen i Stockholm var ett av de få ställen dit man kunde gå till i päls på 1970-talet. Heminredningsbutiken är en inkarnation av den svenska borgerlighetens smakideal och domineras av möbler och tyger signerade Josef Frank. Det är dock grundaren Estrid Ericsson som ligger bakom de ombonade och genomtänkta miljöerna: en sorts estetisk dirigent som hamnat i skuggan av Frank. Nu lyfts hon fram av Christian Björk i boken Estrid Ericson, vilken ingår i förlaget Orosdi-Backs serie Svenska arkitekter och formgivare.

Svensk design och arkitektur brukar skildras funktionalistiskt präglad och formad av samhällsengagerade debattörer som Ellen Key och Gregor Paulsson. Deras motton ”Skönhet för alla” och ”Vackrare vardagsvara” används som ett slags slogans i den svenska designhistorien medan andra normer – bland annat borgerliga smakideal – mer sällan lyfts fram. Svenskt Tenns exklusiva atmosfär har helt enkelt inte rimmat med den svenska designidentiteten: industritillverkade, standardiserade vardagsvaror för gemene man.

Annons
Annons
Annons