Annons
X
Annons
X

SvD:s läsare: Helt fel att tillåta mobil i klassrummet

Skolverkets besked om att elever har rätt att använda mobiler i klassrummet under lektionerna gör SvD-läsarna upprörda. En förkrossande majoritet av de läsare som kommenterat Skolverkets besked anser att det är helt fel att tillåta mobiler. Många läsare efterlyser också tydligare ordningsregler.

En elev i fjärde klass läser med mobiltelefonen på bänken.
En elev i fjärde klass läser med mobiltelefonen på bänken. Foto: FREDRIK SANDBERG/TT

Flera läsare är särskilt upprörda över Skolverkets enhetschef Kjell Hedvall. Han gav i SVT:s Aktuellt på torsdagen beskedet att eleverna får använda mobiltelefoner under lektionerna så länge det inte stör undervisningen.

SvD:s fråga till våra läsare var: ”Är det rätt att eleverna få använda mobil i klassrummet?”

”Absolut inte”, skriver Eva-Lotta.

Annons
X

”Det blir ytterligare ett moment för redan okoncentrerade, störande elever som får en chans att inte koncentrera sig på lektion och lärande. Facebook ”kräver” åtgärder i form av svar, kommentarer, fototagning etc. Mycket olyckligt beslut.”

Peter Rönnquist är inne på samma linje.

”De elever som har koncentrationssvårigheter kommer att få ytterligare ett störningsmoment”, skriver han.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    Många läsare menar också att Skolverkets besked är olyckligt för lärarkåren.

    ”Jag tycker det är helt fel. Istället för att hela tiden ge ökade rättigheter för eleverna så tycker jag man skulle vända på myntet och tala om ökade möjligheter för lärarna att skapa en bra miljö i klassrummet”, skriver Johan.

    Han får medhåll av Ernst Karlsson:

    ”Tyvärr är Skolverket inte lärarens stöd utan elevens advokat i alla sammanhang”.

    Läraren Gebe Andersson menar att Skolverkets besked är en ”katastrof”, som leder till merarbete för lärarna.

    ”När eleven fokuserar på annat, får vi lärare i uppdrag att vidta åtgärder, utöver ordinarie planering av lektioner, att ha samtal, mejla, fixa omprov, göra allt för att eleven ska få godkänt. Detta tar tid, arbetstid från andra elever.”

    Flera läsare jämför med reglerna i arbetslivet.

    ”Tänk själv om det skulle vara tillåtet i arbetslivet, att någon sitter med telefonen på under ett möte”, skriver Mikael.

    Det är ”få arbetsplatser som accepterar att man har uppmärksamheten på sin mobil när man ska ha uppmärksamhet på jobbet”, skriver Marcus Rosened som dock tycker att det i vissa fall kan vara befogat att låta eleverna ha mobilen i klassrummet.

    ”Om det är så att man väntar ett viktigt samtal som inte kan vänta meddelar man det och har mobilen på ljudlös. Precis som på de flesta arbeten”.

    Flera läsare betonar att skolan måste förbereda barnen för de regler och förväntningar som gäller i arbetslivet.

    ”Barn måste lära sig kommunicera med andra och lära sig umgås i verkliga livet först och främst, skriver Olof A och tillägger att ”de sociala medierna ska inte få företräde.”

    Marckus Eriksson menar att ordningsreglerna i skolan bör vara: ”Precis samma som de som gäller på en normal arbetsplats utanför skolan. Det är lika bra att eleverna lär sig vad som gäller redan i mycket unga år.”

    Fredrik Brandberg skriver att mobiler kan tillåtas så länge de inte stör. ”Det innebär att samma regler som vuxna tillämpar borde kunna fungera i skolan. Under möten, kurs eller viktigare sammankomster så ser man till att inte pilla med mobiltelefoner i privata ärenden.” Han tillägger att grundregeln bör vara att privat kommunikation inte tillåts. ”Däremot så är det i vissa sammanhang högst lämpligt att ha mobilen som verktyg för att söka information, kalkylera eller annat som är relaterat till lektionens mål och syfte.”

    Andra tycker att det finns en övertro på digitala hjälpmedel i Sverige.

    ”Svenska samhället har en närmast infantil tilltro till den digitala tekniken.” Så skriver Lars Ågren som menar att ”Vi vuxna måste kunna inse att ingen svensk unge dör om den tillbringar några timmar med avstängd mobil.”

    Flera läsare skriver också att mobilerna kan innebära en stress för eleverna. Lasse är en av dem:

    ”Att vara ständigt tillgänglig har avsevärt ökat stressnivån i samhället. Vid möte mellan människor ska det visas respekt. Skolverket tycks tänka annorlunda vilket är en skam.”

    Elisabeth resonerar i samma banor:

    ”Tror det är bra för alla att lära sig att koppla bort sig från social media och koncentrera sig på det man gör för tillfället.” Eva, som bor i Schweiz, tycker att Skolverkets inställning är ”skrämmande”. Hon frågar sig hur barnen ska kunna förväntas lyssna koncentrerat på lärarna om de samtidigt tillåts knappa på sina mobiler.

    ”Varför är det så problematiskt att ställa lite krav på barn och ungdomar? De behöver det för att kunna klara sig senare i livet. När jag hör detta föredrar jag att mina barn växer upp utomlands.”

    Annons
    Annons
    X

    En elev i fjärde klass läser med mobiltelefonen på bänken.

    Foto: FREDRIK SANDBERG/TT Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X