Annons
X
Annons
X

SvD:s Karin Henriksson testkör nya Saab

Som första svenska journalist testkör SvD:s USA-korrespondent Karin Henriksson nya Saabs 9-4X på vindlande vägar utanför Washington DC. Den håller måttet anser hon. Frågan är om amerikanarna kommer ihåg bilmärket Saab.

SvD:s Karin Henriksson provkör nya Saab 9-4X
SvD:s Karin Henriksson provkör nya Saab 9-4X Foto: TOM MARTIN

”Ödesbil.” ”Saabs viktigaste någonsin.” Så har alla nya bilar från Saab kallats de senaste 30 åren. Men nu breddar Saab på allvar sin modellserie med en mellanstor suv som ska kämpa i samma klass som BMW X3, Mercedes GLK. SvD:s USA-korrespondent Karin Henriksson provkörde under sen måndagseftermiddag som första svenska journalist Saabs ödesbil på småvägar i Virginias vin- och hästdistrikt.

Hur känns nya 9-4X?

– Överlag är intrycket positivt, den har mycket Saabkänsla och bilen ligger bra efter vägen. Den är snygg, speciellt bakändan, säger Karin Henriksson på telefon från testbilen, en vit 9-4X med ljusgrå skinnklädsel och mörkgrå instrumentpanel.

Annons
X

Även Saabs ordförande Victor Muller hade slitit sig från närmast kaosartade förhandlingar för att skaffa pengar till Saab och var med i Washington DC.

– Han sitter i baksätet i en vit 9-4X framför mig och viftar så att det blänker om guldknapparna i hans mörkblå blazer, säger Karin Henriksson
****och skrattar.

9-4X är viktig och ska visa att Saab är tillbaka på USA-marknaden. Saab räknar med att sälja cirka 12 000 bilar om året varav 10 000 i USA och bara 2000 i Europa - den stora svagheten är nämligen att den saknar dieselmotor.

Stäng

PERFECT WEEKEND – Nyhetsbrevet från SvD Perfect Guide som håller dig uppdaterad på de senaste samtalsämnena inför helgens middagar.

    Anmäl dig här kundservice.svd.se

    – Det är Saab öppna med, även i USA börjar dieselmotorn vinna lite terräng.

    Hur är bilen jämfört med konkurrenterna då?

    – Nu har jag bara kört några mil, men BMW:s konkurrent X3 känns rappare och snabbare medan Mercedes GLK känns trögare. Körkänslan i Saab 9-4X ligger någonstans mittemellan. Solid, men inte tråkig.

    Kvalitetsintrycket?

    – Det är jämförbart med BMW och Mercedes.

    Ett femtontal amerikanska journalister är nu på plats tillammans med SvD:s korrespondent. De har nu Saabs öde i USA i sin hand genom en sågning eller hyllning av den nya Saaben.

    Hur går snacket?

    – De flesta är positiva. De tycker att det är en bra bil med Saabkänsla som också håller hög kvalitetskänsla. En del tycker att det lyser igenom lite GM-känsla med till exempel navigationssystemet.

    Amerikanska journalisterna har också ett annat fokus än svenska.

    – Det har inte skrivits så mycket om bolaget Saab i amerikansk media och på ett sätt är det tur för Saab. Här pratar mina kolleger från USA nästan bara om bilen - inte Saabs kris.

    Kommer den att sälja då?

    – Det återstår att se. Saabs problem är att de inte har så stor märkesidentitet i USA längre. Dels har den blivit utslätad av GM och dels tror många att Saab är dött och begravet efter att GM gjorde sig av med märket. Men det finns ett uppdämt behov av mindre suvar och det borde finnas en marknad. Men konkurrensen i det här segmentet är tuff.

    Läs hela testet av nya 9-4X i fredagens SvD Bil & Motor.

    Annons
    Annons
    X

    SvD:s Karin Henriksson provkör nya Saab 9-4X

    Foto: TOM MARTIN Bild 1 av 1
    Annons
    X
    Annons
    X