Annons
Kommentar

Maria Rimpi:SvD storsatsar på redaktionen och journalistiken

Redaktionen har förstärkts med 14 journalister det senaste året - ett bevis för att kvalitetsjournalistiken står stark. Nu är vi laddade inför ett valår som kan bli det mest dramatiska på decennier.

Under strecket
Publicerad

Några av nytillskotten på SvD. Från vänster: Birgitta Forsberg, Elsa Westerstad , Johanna Aggestam, Johan Carlström, Mattias Wikdahl, Dan Eliasson, Viktor Ander, Frida Bratt, Louise Anrén Meiton och Per Kudo.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 2

Några av nytillskotten på SvD. Från vänster: Birgitta Forsberg, Elsa Westerstad , Johanna Aggestam, Johan Carlström, Mattias Wikdahl, Dan Eliasson, Viktor Ander, Frida Bratt, Louise Anrén Meiton och Per Kudo.

Foto: Lars PehrsonBild 2 av 2

Några av nytillskotten på SvD. Från vänster: Birgitta Forsberg, Elsa Westerstad , Johanna Aggestam, Johan Carlström, Mattias Wikdahl, Dan Eliasson, Viktor Ander, Frida Bratt, Louise Anrén Meiton och Per Kudo.

Foto: Lars PehrsonBild 1 av 1
Några av nytillskotten på SvD. Från vänster: Birgitta Forsberg, Elsa Westerstad , Johanna Aggestam, Johan Carlström, Mattias Wikdahl, Dan Eliasson, Viktor Ander, Frida Bratt, Louise Anrén Meiton och Per Kudo.
Några av nytillskotten på SvD. Från vänster: Birgitta Forsberg, Elsa Westerstad , Johanna Aggestam, Johan Carlström, Mattias Wikdahl, Dan Eliasson, Viktor Ander, Frida Bratt, Louise Anrén Meiton och Per Kudo. Foto: Lars Pehrson

Det fanns en tid när olyckskorparna tog varje tillfälle i akt att förutspå kvalitetsjournalistikens död. Tidningsupplagorna föll, Google och Facebook lade vantarna på annonsmarknaden och de gamla affärsmodellerna för dagspressen rasade samman. När Svenska Dagbladet år 2013, som första stora svenska tidning, införde en betalvägg på SvD.se hånskrattade förståsigpåarna i branschen – hur kunde vi vara så naiva att tro att läsarna skulle vara beredda att betala för journalistik?

Annons
Annons
Annons