X
Annons
X

SvD ökar räckvidden – växer rejält i affärspressen

SvD Näringsliv ökar starkt i den senaste Orvesto-mätningen. Räckvidden lyfter med hela 8 procent jämfört med 2016, dubbelt så mycket som konkurrenten Dagens Industri.

Av SvD Näringsliv
Gunilla Asker, vd, och Fredric Karén, chefredaktör, gläds åt framgångarna.
Gunilla Asker, vd, och Fredric Karén, chefredaktör, gläds åt framgångarna. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman

Det är i den senaste rapporten från Orvesto Näringsliv som SvD Näringsliv uppvisar starka räckviddssiffror. Undersökningen, som mäter den yrkesarbetande befolkningens mediekonsumtion, visar att SvD Näringsliv ökar räckvidden med 8 procent till 213 000 läsare varje vardag. För hela SvD ligger siffran på 238 000 läsare.

– Våra starka räckviddssiffror visar återigen att våra läsare verkligen uppskattar SvD:s mångsidiga kvalitetsjournalistik. Tack vare hårt arbete och stort engagemang i hela organisationen står vi oss mycket väl i den tuffa konkurrensen på mediemarknaden, säger Svenska Dagbladets vd Gunilla Asker.

Att läsarna uppskattar SvD:s journalistik är uppenbart. Ett tydligt kvitto finns i antalet digitala prenumeranter som växer konstant. Det är framgångar som i sin tur återspeglas i de satsningar som mediehuset gör. Bara under de senaste månaderna har flera nya journalister anställts på redaktionen.

Annons
X

– Det är fantastiskt roligt att fler läsare upptäcker SvD Näringsliv och vår kvalificerade affärs- och ekonomijournalistik. Och det finns all anledning för alla nya och redan trogna läsare att fortsätta följa oss, säger Fredric Karén, chefredaktör, och fortsätter:

– I höst gör vi flera spännande satsningar, den första redan på tisdag då vårt dagliga tv-program Ekonomistudion slår upp portarna. Där bjuder vi på nyhetsuppdateringar, blandat med intervjuer och analyser av våra egna starka profiler och inbjudna gäster.

Bland de största förlorarna i mätningen syns Dagens Industri vars DI Weekend tappar hela 7 procent i räckvidd. DI ökar sin upplaga med 4 procent och når 221 000 läsare, DN når 395 000 läsare. Mitt i-tidningarna arbetar i kraftig motvind och tappar 12 procent till 542 000 läsare.

Annons
Annons
X

Gunilla Asker, vd, och Fredric Karén, chefredaktör, gläds åt framgångarna.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X